Labels

Friday, November 12, 2004

HARI KERJA GOMEN - HARI CUTI SWASTA



hari jumaat
bulan ramadan ini
menunggu raya

HARI ini, adalah merupakan Jumaat terakhir Ramadan kali ini. Esok kerajaan telah mengistiharkan cuti Sabtu kerana ia telah diganti. Semalam pula ialah cuti am sempena Deepavali. Walaupun hari ini adalah merupakan hari bekerja bagi kerajaan, namun beberapa syarikat swasta telah mengistiharkan hari ini sebagai hari cuti. Ia itu staf mereka diwajibkan mengambil cuti pada hari ini dan pejabat ditutup. Dengan ini mereka boleh menjimatkan perbelanjaan pejabat seperti air, elektrik, telefon dan sebagainya.

Di pihak kerajaan pula, walaupun ia adalah hari kerja, namun sebahagian besar daripada staf sudah diluluskan cuti rehat mereka. Yang ada bekerja mungkin cuma di sekitar 10% sahaja. Ia mewakili setiap bahagian di kementerian atau setiap unit di jabatan. Biasanya yang tidak dibenarkan bercuti ialah staf yang bukan Islam yang tidak menyambut Aidilfitri ataupun staf Islam yang tinggal berdekatan. Dari segi perbelanjaan, sama sahaja seperti hari kerja biasa agaknya. Dari segi produktiviti pula rasanya sudah tentu menurun. Mengapa tidak ditutup sahaja?.

Di negara-negara maju yang lain, biasanya seminggu dalam setahun semua perkhidmatan, samada kerajaan atau swasta tidak diberikan. Semua pejabat, bank, gudang perniagaan dan sebagainya ditutup. Satu negara tidak bergerak langsung. Semuanya bercuti. Bila agaknya kita juga akan ikut jejak langkah begini?


No comments: