Labels

Wednesday, November 24, 2004

MENCURI DI SIANG HARI



pungguk menunggu
bulan berganti bintang
pencuri siang



SAYA ingin menyambung topik semalam kerana telah menemui beberapa perkara baru mengenainya.

1. Prinsip pertama: Ambil barang orang lain (bukan hak kita) adalah berdosa:-
Barang saya berada dalam rumah saya (atas lantai) dengan rumah tidak berkunci dan pagar tidak berkunci. Ada orang datang ambil dan ia bukan mencuri?.

2. Cerita benar semasa di UK: Seorang pencuri telah menceroboh masuk ke dalam sebuah rumah untuk mencuri. Penghuni rumah telah memukul pencuri tersebut. Pencuri melapor kepada polis dan penghuni rumah didakwa kerana memukul. Pencuri bebas. Adakah UK telah lama mengamalkan undang2 Islam seperti fatwa Syaidina Omar?

3. Jika anda beli (atau curi )sekeping CD (lagu, cerita, software dll) anda dengan amat senang boleh duplicate CD tersebut dan memberi atau menjual kepada orang lain. Ia bukan mencuri kerana CD asal tidak ada sebarang protection untuk disalin?? Cuba teliti terma CD/VCD Haram.

4. Anda ke supermarket dan melihat-lihat barang yang dipamerkan. Lepas tu anda ambil dan buat-buat 'terlupa' untuk bayar. Ia bukan mencuri sebab barang tidak dikunci?

* Dalam kes mencuri imej grafik dari laman web yang diutarakan semalam, saya telah menemui satu artikel berjudul Daylight Robbery! The Legal and Illegal use of Web Graphics. Kebetulan pulak ia ada satu topik bertajuk Bandwidth Piracy dan ia sebijik macam yang telah saya alami. Tidak syak lagi perbuatan tersebut adalah mencuri namanya.

** Ungkapan daylight robbery (mencuri di siang hari) adalah sebuah ungkapan bukan bermaksud mencuri dalam ertikata sebenar. Ia dirujuk kepada komplen atau rasa tidak puas hati mengenai bayaran yang dikenakan (mahal, tidak berbaloi dii.)

No comments: