Labels

Wednesday, November 10, 2004

PTPTN


duit pinjaman
bayaran serta merta
alongkah ini?

HEBOH satu Malaya membicarakan mengenai cadangan PTPTN untuk memungut hutang pinjaman daripada pelajar dua bulan selepas pinjaman dikeluarkan. Semua tidak bersetuju dan menentang cadangan PTPTN tersebut. Alasan kukuh PTPTN ialah bank juga memungut hutang dua bulan selepas pinjaman diluluskan. Lagi pula tempoh sehingga 20 tahun untuk membayar balik pinjaman adalah terlalu lama dan merugikan.

PTPTN patut sedar bahawa suatu masa dulu kerajaan mengeluarkan biasiswa, lepas itu dermasiswa dan akhir sekali ialah pinjaman. Sudah berapa banyak kerajaan dapat menjimatkan duit hasil dari pelaksanaan sistem sekarang?. Jika PTPTN nak buat macam bank, maka lebih baik kerajaan tidak mewujudkan PTPTN dan wang tidak dihabiskan dengan membayar gaji pekerjanya, menyewa bangunannya dan menguruskan operasinya. Adalah lebih baik, kerajaan menyalurkan sahaja dana pinjaman tersebut kepada bank yang jauh lebih profesional untuk menguruskan pinjaman dan memungutnya semula.

Tidak pernah berlaku dalam sejarah negara rasanya, suatu dasar atau cadangan yang dihebohkan hari ini dan esoknya Perdana Menteri sendiri terpaksa membatalkannya. Tidakkah ia sesuatu yang mengaibkan?. Mengapa ia tidak dibawa ke pihak atasan terlebih dahulu untuk dibincang dan diumumkan, mesyuarat kabinet misalnya?. Mengapa tidak menteri sahaja yang mengumumkannya?. 1001 soalan ...

No comments: