Labels

Monday, November 29, 2004

GAJAH SAMA GAJAH BERPAKAT



gajah berjuang
kancil mati tersepit
siapa cerdik?


BIASANYA bila gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah. Entahlah apa pula yang akan terjadi bila gajah sama gajah berpakat?. Adakah ia akan membawa malapetaka lebih besar umpamanya seluruh belukar akan jadi padang jarak padang terkukur? atau kesannya akan lebih baik hinggakan segala unggas masih dapat hidup riang?.

Berita perebutan saham DRB-Hicom oleh dua orang tokoh perniagaan Melayu nampaknya telah menjadi berita utama yang diutamakan dalam kebanyakan akhbar dan juga stesen TV. Entah apa yang pentingnya sehingga ia perlu diutamakan tidak tahulah hamba. Malahan ada juga akhbar yang mengeluarkan berita sensasi mengatakan perebutan telah berakhir dan sianu telah menang dan dianugerahkan sahamnya sebagai berita muka depan. Sekelip mata sahaja berita tersebut telah disangkal kesahihannya oleh pejabat YAB Perdana Menteri. Kemudian timbul berita mengenai kompromi pulak dan sebagainya lagi.

Berita-berita yang tidak pasti begini yang dijadikan berita utama (dan kemudiannya disangkal oleh pihak terbabit) menampakkan betapa lemahnya agensi yang melaporkan berita tersebut. Sebagai pembaca rasanya kita tidak perlu lagi mempercayai @ membeli berita dari agensi seperti itu. Namun.... oleh kerana kita semua ini adalah "mudah lupa" maka kita juga turut seronok dengan berita-berita karut yang dilaporkan.

Gajah sama gajah berjuang, berita juga yang dibaca orang.

No comments: