Labels

Sunday, November 21, 2004

BAHARUI LESEN SETIAP TAHUN KURANGKAN KEMALANGAN?



memandu laju
perangkap di hadapan
berhati hati

POLIS hari ini mencadangkan supaya kerajaan mempertimbangkan cadangan supaya lesen memandu hanya boleh diperbaharui setiap tahun, bukan lagi 5 tahun (ataupun 10 tahun) seperti yang diamalkan sekarang. Dengan cara ini pemandu yang melakukan kesalahan lalulintas boleh dikenakan tindakan semasa memperbaharui lesen. Secara tidak langsung kemalangan boleh dikurangkan.

Mungkin ya, mungkin juga tidak. Sekiranya cadangan ini mahu diterima, maka kemudahan untuk memperbaharui lesen hendaklah ditambah dan dipelbagaikan. Cuba bayangkan bagaimana kesesakan di kaunter JPJ akan berlaku sekiranya setiap pemandu memperbaharui lesen mereka pada setiap tahun?.

Di Singapura, lesen memandu diperbaharui oleh kerajaan dan bukannya oleh pemandu. Pemandu yang "bersih" akan menerima notis supaya memungut lesen memandu mereka di pejabat pos atau jpj (bawa duit sekali, tentunya dan gambar tidak diperlukan). Pemandu "nakal" perlu menghadapi satu proses lain untuk baharui lesen mereka.

Di Jepun, pemandu yang didapati "minum" arak sebelum memandu akan ditarik balik lesen mereka selama 5 tahun dan tidak dibenarkan mengambil ujian memandu semula selepas 3 tahun dari tarikh penarikan lesen (maknanya minima 8 tahun tanpa lesen).

Saya pernah ditahan polis semasa memandu di UK kerana tidak mempunyau lesen yang sah (gunakan lesen Malaysia). Polis tak saman, cuma beri amaran sahaja. Saya juga ditahan polis kerana anak-anak yang duduk di seat belakang tidak mengenakan tali pinggang keledar, juga tiada saman, cuma polis beri peringatan akan keselamatan anak-anak. Saya juga pernah ditahan polis yang memaklumkan bahawa kat depan sana ada speed trap, pandu ikut had laju jika tidak mahu kena saman. Oh seronoknya! [baca: tidak perlu hulur apa-apa].

Cuba perhatikan kadar kemalangan dan kematian di negara2 tersebut.


No comments: