Labels

Tuesday, November 09, 2004

GANTUNG LESEN GANTUNG SEMUA!



sekeping myKAD
dalam macam-macam ada!
gantung semua...

APABILA Pak Lah mencadangkan supaya lesen memandu mana-mana pemandu yang terlibat dengan kemalangan jalanraya digantung dan disimpan di balai polis selama 14 hari, saya mula risau. Penggantungan ini mungkin baik supaya pemandu terbabit tidak lagi dibenarkan memandu secara sah dalam tempoh tersebut. Malahan adalah lebih baik jika lesen tersebut terus digantung sehingga kes mereka dibicara dan diselesaikan oleh mahkamah. Ini macam orang yang didakwa di mahkamah yang mana gelaran Dato' mereka digantung sehingga kes mereka selesai.

Namun penggantungan secara fizikal lesen memandu akan membawa banyak implikasi lain. Pada masa ini lesen memandu telah dimasukkan ke dalam myKAD. Malahan banyak lagi kemudahan telah disimpan dalam myKAD seperti rekod kesihatan, Touch&Go, MEPS Cash dan banyak lagi. Penggantungan myKAD bermakna semuanya terpaksa diserahkan ke balai polis. Boleh anda bayangkan apa yang akan terjadi bila penggantungan dilakukan secara fizikal?. Selamatkan nilai Touch&Go anda?. Apakah nasibnya dengan MEPS Cash anda?. Bagi hospital yang memerlukan myKAD untuk rekod kesihatan, apa halnya?. myKAD yang digunakan untuk akses pintu keselamatan pula bagaimana?.

Penggantungan yang lebih wajar perlu dibuat secara elektronik dan perlu direkodkan dalam myKAD itu sendiri (sampai bila-bila) tentang rekod kemalangan tersebut.

No comments: