Labels

Tuesday, September 30, 2003

REKABENTUK BARU

REKABENTUK BARU

Ada rakan yang bertanya, apa maknanya banner pada blog mba sekarang?. Jawabnya mba tak reti nak buat rekabentuk cantik-cantik.Tak ada seni dalam grafik. Agaknya kena upah perekabentuk grafik ni :-). BTW logo-logo tersebut adalah sebahagian daripada organisasi/institusi yang pernah/masih mba berurusan, samada pernah belajar atau pernah bekerja di situ. Banyak juga ya?. mba baru bekerja di lima buah organisasi. Purata selama 4 tahun bagi satu organisasi. Ia tidaklah banyak, sebab ada rakan yang bekerja hanya 2 tahun sahaja di setiap organisasi dan ada pula yang 20 tahun hanya di satu organisasi sahaja. Inilah seronoknya perkhidmatan gunasama atau boleh juga dikatakan malangnya perkhidmatan yang tidak mempunyai jabatan sendiri.

Yang bekerja hanya dua tahun sahaja, mungkin terlalu excited, terlalu pantas bekerja atau mungkin juga tidak pernah serasi dengan bos dan anak buah, lantas minta tukar atau ditukarkan. Yang sampai berpuluh tahun di sesebuah organisasi, mungkin terlalu bagus, hinggakan oerganisasi mereka tidak akan lepaskan mereka keluar. Setiap kali naik pangkat, perjawatan sentiasa menunggu atau KUP (khas untuk penyandang) disediakan. Atau mungkin juga dia jenis yang dah jumud, iaitu tak berani nak keluar sebab macam-macam perkara. Bagi yang macam ni, dalam tidurpun dia dah boleh buat kerja, semua selok belok dan liku-liku dia dah tahu semua. Kalau yang bagus tu... "belum bos panggil dia dah sampai, bos belum suruh dia dah siapkan" tapi bagi yang culas tu 1001 malam dia boleh reka alasan.

Berbalik kepada bekerja lama atau sebentar di sesebuah organisasi ni, ada pelbagai strategi. Ada staff yang buat dokumentasi dengan lengkap, jika dia tiada orang lain boleh lakukan perkara tersebut berdasarkan dokumentasi tersebut. Jadi dia tidaklah rasa terlalu sebok dengan perkara rutin. Ada juga yang dokumentasi tak pernah lengkap dengan alasan sebok. Semua perkara dibuat sendiri dan dia rasa dirinya penting dan bos juga terpaksa bergantung kepadanya. Dia rasa boleh menonjol dengan hal tersebut. Tetapi ada kalanya ia akan menjerat diri sendiri, misalnya nak keluar pejabat untuk kursuspun tidak dibenarkan sebab "pentingnya" dia.

Saya tertarik dengan falsafah dan amalan bos dulu "jika 90% daripada masa saya dihabiskan di luar pejabat dan pejabat saya masih OK, maka itulah kejayaan besar saya". Sememangnya beliau selalu tiada di pejabat kerana mesyuarat, seminar, simposium, kursus dan meronda. Namun pejabat kami pada masa itu menerima banyak anugerah samada dari pihak swasta mahupun dari pihak kerajaan. Itulah kejayaan beliau dan sebenarnya kamilah yang 'terlentang' sebab dia dapat melintang.

No comments: