Labels

Thursday, September 11, 2003

DARI HAL MAKAN

DARI HAL MAKAN

Semua orang perlukan makanan, untuk hidup. "makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan". Walau bagaimanapun ramai "orang mati tak makan dan juga mati kerana silap makan". Makan mempunyai pelbagai etika dan yang terbaik rasanya ialah yang datangnya dari Rasulullah "jangan makan sebelum lapar dan berhentilah makan sebelum kenyang". Jika dapat diamalkan yang ini rasanya alhamdulillah.

Mengenai amalan makan dan pemakanan ni, ada pelbagai. Ada yang kata kena makan starter dulu, baru main course dan diikuti dengan pencuci mulut. Amalan baru memakan pula ada yang kata makan buah-buahan dulu (supaya senam hazam dsb), kemudian bari hidangan utama. Walau apapun semuanya dari hal makan.

Hari ini sebenarnya adalah hari kedua saya berazam tidak mahu makan tengahari (lunch). Ia dimulakan semalam setelah dua-tiga bulan melanggar janji (selepas PTK). Sebelum itu saya dah 2-3 bulan memang tak makan tengahari dan bada rasa okay... sikit. Diri memang menghargailah beberapa individu yang boleh survive hanya dengan makan (nasi) sekali sahaja sehari. Misalnya Dato' Khalid Yunus, katanya dia tidak makan tengahari semenjak lebih 20 tahun yang lalu. Umur dah lebih 60 tahun, masih boleh panjat gunung Kalapattar lagi. Selain dari beliau, ramai lagilah yang buat amalan begitu. Walau bagaimanapun, ramai juga orang berpendapat, meninggalkan makan tengahari tidak bagus, yang lebih baik ialah tidak mengambil makan malam. Entahlah yang mana satu betul, mungkin mengikut kesanggupan dan keupayaan masing-masing.

Jom!.... boikot makan tengahari :-)

No comments: