Labels

Monday, September 08, 2003

17ribu Graduan IT Univ. Tempatan Tak Dapat Kerja

17,000 Graduan IT Univ. Tempatan Tak Dapat Kerja Kerana B.Inggeris?

NST hari ini melaporkan sebanyak 17,000 graduan IT dari universiti tempatan tidak dapat kerja kerana tidak mempunyai kemahiran dalam bahasa Inggeris. Sumber tersebut menjelaskan faktor ini bukannya kerana bekalan berlebihan graduan ICT dari universiti. Begitu juga kononnya tiada sebarang kesilapan atau kekurangan dari universiti yang menghasilkan graduan berkenaan.

Setakat mana benarnya kenyataan berkenaan?. Saya ada bercakap dengan seorang Ketua Pegawai Operasi sebuah syarikat ICT tempatan yang terlibat dalam projek ICT secara besar-besaran. Syarikat beliau mengambil berpuluh-puluh programmer dari India. Bila ditanya mengapa dari India?. Jawapan yang diberikan ialah, tiada rakyat Malaysia yang berkelayakan. Saya mahukan programmer dalam bahasa Java dan memahami pengkalan data Oracle. Saya gagal mendapatkan walau seorangpun dari Malaysia. Jika adapun, mereka ini mahu gaji 5 digit, itu sudah hampir menyamai dengan gaji saya!. Tiga orang programmer dari India, baru menyamai gaji seorang programmer tempatan sedangkan produktivitinya adalah disebaliknya.

Seorang lagi pakar ICT menceritakan bahawa pelajar ICT di negara ini terlalu bercita-cita tinggi untuk menjadi jutawan segera. Primadona mereka ialah Bill Gates. Mengikut kajian beliau, tidak pernah terjumpa lagi pelajar ICT yang ingin menjadi seorang programmer yang pakar, mahir dalam selok belok ICT. Yang ada semuanya ingin jadi orang kaya!.

Berbalik kepada b.Inggeris, saya dapati programmer dari India yang digaji oleh COO tadi tidaklah begitu fasih berbahasa Inggeris (atau saya yang tidak fasih mendengar pertuturan mereka?). Namun kebolehan mereka menguasai ICT dalam bidang yang diperlukan membuatkan mereka menjadi buruan. JAdi saya fikir, bukan b.Inggeris (sahaja), malahan produk yang dikeluarkan dari universiti berkemungkinan besar tidak menepati kehendak pasaran. Dalam sesi temuduga, ada saya bertemu dengan calon programmer yang tidak mahu (takut) untuk buat pengaturcaraan ini. Jadi apakah kerja programmer yang diharapkan?. Mungkin sekadar untuk membuat minit mesyuarat sahaja!. Jika begitu benarlah b. Inggeris diutamakan sebab kebanyakan mesyuarat diadakan dalam b.Inggeris :-)

No comments: