Labels

Tuesday, September 16, 2003

bajet, perbelanjaan, china, tmnet, jaring

Antara Bajet & Belanjawan. Jaring & TMNet

1. Antara Bajet & Belanjawan

Banyak orang (atau ramai?) tidak berkenan akan penggunaan perkataan bajet untuk menggantikan belanjawan yang sudah sekian lama digunakan. Tetapi saya berpendapat di sebaliknya. Belanjawan memang bermaksud urusan untuk menguruskan pendapatan dan perbelanjaan dan telah termaktub dalam Kamus Dewan. Perkataan bajet pula datangnya dari budget dalam bahasa Inggeris. Sungguhpun kata-kata belanjawan itu telah sempurna, namun saya berpendapat bajet adalah lebih sesuai. Sebabnya belanjawan adalah dari kata belanja. Ini bermaksud suruh kita semuanya berbelanja sahaja :-)

Jika ditinjau dari kata-kata dalam bahasa Melayu, penambahan "wan" lebih menjurus kepada orang atau juru atau pakar. Contohnya:-
jutawan - orang ada duit berjuta
sasterawan - orang yang mahir (pakar) dalam sastera
budayawan - orang yang mahir/pakar mengenai budaya
usahawan - orang yang kuat berusaha (peniaga dsb)
angkasawan - orang yang mahir dalam selok belok angkasa
belanjawan - orang yang suka berbelanja! :-)

2. Jaring dan TMNET

Saya mempunyai kedua-dua akaun Jaring dan juga TMNet. Sebabnya ialah biasanya untuk dial ke 1511 (jaring) adalah lebih sukar berbanding 1515 (TMNet). Walau bagaimanapun saya langsung tidak menggunakan akaun e-mel TMNet, tetapi lebih berbangga dengan akaun e-mel jaring (mba@jaring.pc.my). Bila Jaring dan TMNet telah diarahkan bergabung, apa akan jadi nanti agaknya?

3. Dasar Pandang Ke Utara?.

Tahun hadapan adalah ulangtahun ke 600 Laksamana Cheng Ho datang ke Melaka. PakLah mungkin akan mengadakan satu dasar baru, Pandang Ke Utara (China) nanti?. Mengikut sejarah Okinawa, kononnya Cheng Ho bukannya dari China, tetapi dari Okinawa. Betul ke?.

No comments: