Labels

Thursday, September 18, 2003

Tukang Melayu

Tukang Melayu

Semalam selepas waktu kerja, ke Kelab Golf Perkhidmatan Awam (KGPA), buat mesyuarat dan persediaan terakhir untuk pertandingan golf perjasa/jica 2003. Saya bukan seorang golfer, tetapi ia tidak menjadi halangan untuk menganjurkan pertandingan yang agak besar begini. Dulu saya anjurkan pertandingan bowling yang disertai oleh 60 pasukan, walaupun saya bukan seorang pemain. Tidak ada yang salahnya bukan?. Begitu juga saya fikir banyak pengurus bolasepak di Malaysia (mahupun di dunia) yang bukan asalnya seorang pemain bola.

Kembali kepada tajuk, saya dapati dalam masyarakat kita ni banyak tukang. Misalnya tukang jahit, biasanya fesyen pakaiannya jauh ketinggalan zaman (atau selekeh?). Tukang gunting (barber), biasanya rambutnya juga tidak dipotong mengikut fesyen terkini (tidak terurus?), tukang masak yang kebanyakannya kurus kering (tak cukup makan ;-) . Begitu juga dengan pakar, misalnya pakar laman web, laman webnya tidak ada atau tudak boleh dijadikan contoh, pakar Internet yang tidak pernah sekalipun melakukan e-traksaksi dan banyak lagilah contohnya.

Mungkin disebabkan banyaknya tukang-tukang begini agaknya timbullah peribahasa "rumah siap pahat berbunyi".

No comments: