Labels

Thursday, September 25, 2003

SOAL JAWAB MSS

SOAL JAWAB MSS

S: Mengapa sdr hentam teruk sangat novel tu?. Ia baru nak bertunas, usahlah beri pukulan KO.
J: Tidak. Saya hanya memberi ulasan mengenai kesilapan dalam bidang IT sahaja. Jika tidak ditegur, takut nanti pembaca terima bulat-bulat perkara tersebut, sedangkan ia adalah tidak betul.

S: Maknanya selain dari IT, masih ada lagi fakta lain yang silap?
J: Saya hanya komen dalam IT sahaja. Sebagai contoh, ada adegan mendaftar syarikat (perniagaan sebenarnya) dengan Pendaftaran Negara juga saya biarkan, walaupun saya berasa sedih.

S: Ulasan begini boleh mengurangkan jumlah pembeli, itu sdr tak sedih?
J: Mungkin jika ada kontriversi, jualan akan meningkat dan terpaksa diulang cetak. Tujuan saya bukan untuk menjatuhkan, sekadar memberi tahu. Saya dah maklumkan hasrat saya dan ‘meminta izin’ dari pengarangnya beberapa hari sebelum saya menulis, ya menulis, bukannya publish. Lagipun berapa orang sangat yang baca blog saya, tak sampai 200 orang sehari. Dari jumlah itu mungkin tak sampai 10% yang baca novel. Kemungkinan bertambah lagi ada, sebab mereka ingin tahu lebih lanjut lagi.

S:Pengarang bukan dalam bidang IT, jadi ulasan tersebut adalah kurang wajar.
J: Oh… jika pengarang adalah orang IT, tentu dia ingin menyebarkan ajaran sesat J. Tetapi saya yakin beliau ramai kenalan di kalangan pakar IT. Namun saya bukan menyalahkan pengarang. Jika adapun pihak yang bersalah, mereka ialah panel pengadil, penyunting dan penaja. Sepatutnya novel begini perlu mengambil kira pandangan pakar dalam bidang yang berkaitan, bukan orang sastera semata. Saya faham, novel bukanlah buku rujukan sains, namun fakta adalah fakta, ia perlu ditulis supaya meyakinkan, walaupun ia adalah cereka.

S: Berapa bintang novel ini pada pandangan sdr?
J: Saya belum habis baca pemenang pertama & kedua. Minggu lepas habis satu novel (dalam satu hari sahaja) dan ia adalah lebih bagus, pada pandangan saya. Saya tak mahu berikan bintang, bacalah sendiri dan berilah bintang yang bersesuaian.


No comments: