Labels

Friday, September 19, 2003

Rekabentuk Ensiklopedia Macam Quran

Rekabentuk Ensiklopedia Macam Quran

Sekali pandang berita harian hari ini di mukasurat 5, nampak sebiji macam Quran. Rupa-rupanya ia adalah sebuah ensiklopedia Dr. Mahathir Bin Mohamad. Ensiklopedia 10 jilid ini dalam 3 versi iaitu English, Arab serta English & Arab. Saya ni agak kuno sikit pemikiran, bab-bab ensilklopedia ni tak pernah baca, nak ejapun berbelit-belit. Setakat tengok tu adalah. Biasanya rekabentuk dia kosong saja. Bila tengok rekabentuk yang macan Quran ni, macam-macam persoalan timbul dalam kepala. Kalau saya ada kitab ni kat rumah dan saya suruh sesiapa "tolong ambil Quran atas meja tu", nescaya ada yang akan terambil kitab ini dan bukannya Quran. Apatah lagi kitab ini katanya akan menjadi bahan rujukan yang penting yang sama pentingnya dengan pemikiran sarjana Islam terkemuka dan pemimpin dunia yang dihormati.

Mungkin agaknya kerana adanya bahasa Arab atau kerana tuan punya dari Mesir, maka itulah rekabentuknya. Ia bukan menyerupai al-Quran, tetapi rekabentuk klasik Mesir. Tapi bagi saya yang tak pernah baca kitab-kitab Mesir ni, (dan tentu ramai lagi orang yang setaraf dengan saya) menjangka ia adalah rekabentuk yang sebiji macam Quran.

Salah faham begini dalam masyarakat Melayu adalah biasa.... umpamanya dalam tahun 80an dulu, heboh diperkatakan bahawa orang-orang di Mesir sana mempersendakan muzik yang menjadi iringan kita berbuka puasa. (orang-orang yang seusia dengan saya mungkin ingat, yang lebih muda mungkin tidak). Ini adalah kerana muzik tersebut adalah muzik iringan talian gelek di Mesir. Rupa-rupanya sebab RTM yang ambil muzik tarian gelek untuk mengiringi waktu berbuka puasa. Namun kerana telinga dah sebati dengan muzik tersebut, maka telinga tetap nak mempertahankanya sebagai "muzik suci" :-)

Apa salahnya jika rekabentuk kitab ini dibuat lebih universal, lebih menyerupai ensiklopedia biasa?.

No comments: