Labels

Monday, September 01, 2003

Anugerah Penyair Alam Siber (APAS) 2003

Anugerah Penyair Alam Siber (APAS) 2003


Malam tadi saya dan isteri buat pertama kalinya hadir ke majlis APAS 2003 yang julung-julung kalinya diadakan. Ia berlangsung di dewan umarak, Kolej Ke-2, Universiti Malaya dan di rasmikan oleh Dato' Dr. Anwar Ridhwan. Beberapa orang penting dunia sastera yang turut hadir ialah Prof. Hashim Yaakub, T.Alias Taib, A. Rahim Abdullah, Dr Victor, Syukri Abdullah dan lain-lain lagi. Majlis ini ialah untuk memberi penghargaan kepada penulis-penulis dari kumpulan e-sastera di bawah pimpinan Prof. Dr. Ir. Wan Abu Bakar atau drirwan.

Malam tersebut sedikit asing bagi saya kerana pertama ramai yang saya tidak kenali dan keduanya budaya penulis dan penyair yang memperkenal dan diperkenalkan menggunakan nama pena. Jadi serba salah apabila pertama kali berkenalan samada ingin menggunakan nama sebenar atau nama pena :-). Kesemua penulis/penyair yang saya temui menegur saya dengan nama pena, kecuali drirwan (yang juga pertama kali bersua) memanggil saya dengan MBA. Sudah tentulah kerana beliau membuat sedikit homework.

Hampir semua penyair yang ada nama dan yang ingin saya temui dapat saya kenali atau cam pada malam tersebut. Inilah pentingnya membuat homework sebelum sesuatu perkara. Saya berpeluang bersembang panjang dengan T.Alias Taib. Saya sengaja membawa beliau bercakap mengenai haiku kerana saya ingin belajar dari beliau. Alhamdulillah rupa-rupanya beliau memang mengetahui haiku dengan mendalam. Dipendekkan cerita, beliau menerima pelawaan saya untuk menjadi hakim penulisan haiku yang bakal saya anjurkan nanti (insyaallah) melalui Alumni Japan International Cooperation Agency





No comments: