Labels

Tuesday, September 23, 2003

Langgar Lampu, Langgar Undang-Undang, Langgar Polis

Langgar Lampu, Langgar Undang-Undang, Langgar Polis

I. Langgar Polis
Pernahkah anda terlibat dalam kemalangan jalanraya?. Mudah-mudahan dijauhkan kerana ia adalah mengerikan. Samada anda yang melanggar atau dilanggar ia adalah tetap pedih. Jika kemalangan kecil, biasanya tiada luka di badan, namun biasanya luka di hati sebab pertengkaran untuk menegakkan benang basah masing-masing. Tetapi apa kata jika anda melanggar seorang polis yang sedang bertugas?. Wau!... usahlah dibayangkan macamana seksanya.

Lama dulu, dalam perjalana ke ofis, dalam hujan renyai-renyai, saya ke ofis bersama isteri seperti biasa. Dipendikkan cerita, entah bagaimana, entah apa yang silap tiba-tiba tummm terpelanting seorang polis trafik dengan motorsikal besarnya 'terlanggar' oleh saya. Semua kereta yang ada di kiri-kanan jalan berhenti (jalan memang sesakpun). Diri tergamam, panik tapi nampaknya polis tu tak tercedera. Tiada yang datang membantu dan dia bangun sendiri untuk mengankat motornya. Dia terlalu marah (rasanya) hinggakan dia tak terdaya untuk mengangkat. Isteri kata, pergilah tolong angkat. Saya pergi dan setelah selesai, dia letakkan motornya, dia terus merapa poket dan mengeluarkan buku biru dan meraba pen dipoket. "eh kena saman ke ni" saya cakap macam iklan dalam TV dulu-dulu. Dia menghampiri skrin kereta ingin melihat cukai jalan. Terpandang akan stiker kat cukai jalan dia memandang saya. Kerja mana? katanya. XXX jawab saya. OKlah lain kali hati-hati sikit memandu, OK boleh pergi!. Dalam kereta kami ketawa sepanjang perjalanan.

II. Barisan Berkembar
Dalam perjalanan dari utara ke KL mengikut jalan lama. Kereta berduyun-duyun. Tak sabar lalu 'terpotong' barisan berkembar. Kat depan pak polis melambai. Berhenti dan tak sempat keluar pak polis tu marah-marah" dah tahu kerja XXX mengapa berhenti?". "Encik tahan, saya berhentilah". OK Jalannnnnnnnnn!!!

III Cermin Gelap
Dari KL ke Terengganu. Tiba di Pahang kena tahan lagi sebab ada operasi bersama Polis/JPJ. Polis datang, awak tahumengapa awak kena tahan?. Entah saya tak tahu. Ini lari laju ni, tak tak laju. Dia 'over-over' dengan kawan dia, sah bukan speed trap. Oh awak ditahan sebab cermin gelap. Tak encik, saya tak pasang cermin gelap. Mana boleh, ini gelap ni. Dia belek-belek buku saman dan membuka cermin hitamnya matanya. Dia tersenyum... OKlah bukan cermin gelap (dalam hatinya .... celaka! cermin mata aku yang gelap!). OK boleh jalan.

No comments: