Labels

Wednesday, September 24, 2003

PENILAIAN TAHAP KECEKAPAN - PTK

PENILAIAN TAHAP KECEKAPAN - PTK

Saya percaya topik yang paling hangat diperkatakan oleh setiap penjawat awam pada masa ini ialah PTK. PTK bermaksud, setiap penjawat awam perlu diuji samada melalui peperiksaan ataupun kursus dan ujian mengikut gred masing-masing. PTK ini dilaksanakan setelah Skim Saraan Malaysia (SSM) diterimapakai oleh kerajaan bagi menambahbaik Skim Saraan Baru (SSB) yang begitu banyak menerima kritikan dan rasa tidak puashati di kalangan penjawat awam. Saya boleh katakan 95% daripada penjawat awam yang berjumlah hampir 1 juta tidak menyukai SSB. Sebabnya hanya 5% sahaja (2% melintang & 3% menegak) yang menerima kenaikan gaji secara melintang atau menegak. Keputusan pergerakan gaji ini dilakukan sepenuhnya berdasarkan kepada penilai prestasi oleh pegawai atasan (dengan beberapa komiti ditubuhkan). Rasa tidak puashati berlaku apabila hampir setiap penerima anugerah ini adalah terdiri dari kalangan mereka yang rapat dengan bos. Maka direkalah beberapa ungkapan SSB ini seperti 'Saya Sayang Bos', 'saya suka bos' dan bagi yang tak dapat 'sengsara sampai bersara' dan 'susah-susah berhenti'.

Kini SSM menggantikan SSB. Anjakan gaji tidak lagi semata-mata kepada laporan prestasi, tetapi juga berdasarkan markah peperiksaan. Jadi, walaupun prestasi diberikan bagus jika tak lulus peperiksaan, maka tak dapat jugalah. Adillah nampaknya tu. Akan tetapi PTK dalam SSM ini juga tidak terlepas dari pelbagai kritikan... Umpamanya soalan yang diberikan tidak ada kena mengena, terlalu mudah, terlalu susah, perlu menghafal bukan menganalisa dan menyiksa bagi yang bekerja. Bagi mereka yang tidak ada kerja, banyak masa untuk baca sedangkan bagi yang banyak kerja, tak ada masa untuk membaca. Bermacam-macam lagilah rasa tidakpuashati terhadap PTK ini ditimbulkan. Entah bila akan berakhir.

Desas desus mengatakan markah lulus PTK ialah 80 dan setakat ini 'mungkin belum ada yang lulus'. Jadinya.... 5% dalam SSB adalah lebih baik dari 0% dalam SSM agaknya ;-)

No comments: