Labels

Wednesday, September 03, 2003

MSC ICT POLICY SUMMIT - - A Roadmap to Global Competitiveness

MSC ICT POLICY SUMMIT -
- A Roadmap to Global Competitiveness

Summit ini bolehlah dikatakan sebagai berjaya dan besar ertinya kepada perkembangan Multimedia Super Corridor (MSC). Ia dihadiri oleh seramai 368 peserta berdaftar dan ramai lagi oleh wakil urusetia dari pelbagai organisasi. Summit anjuran MDC dan ASLI ini disokong oleh pelbagai pihak yang mempunyai peranan dalam MSC, termasuk PUSPANITA juga (suara wanita dalam ICT untuk menambah bilangan wanita - agaknya). Namun nampaknya kekurangannya ialah tanpa penyokong seperti JPA yang menjaga hal elwal perkhidmatan kakitangan ICT sektor awam dan juga penajaan pelajar serta INTAN, sebuah institusi latihan ulung sektor awam. Begitu juga dengan Kem. Pendidikan yang menentukan dasar dan polisi pendidikan negara. IPTA dan IPTS pula hanya diwakili oleh Universiti Malaya (namun kertas kerja juga ada datang dari akademia).

Sepatutnya summit sebegini perlu juga didokong oleh semua agensi yang menjadi agensi pelaksana aplikasi perdana MSC seperti MyCard, Telehealth, Multipurpose Card, SmartSchool, R&D Cluster dan E-Business. (EG telah diwakili oleh MAMPU).

Sesi berjalan lancar dengan 5 sesi selari yang terdiri daripada e-commerce, broadband, technopreneurship, e-manufacturing, dan capacity building. Summit ini telah disempurnakan perasmiannya oleh YAB Timbalan Perdana Menteri dan Pengerusi baru MDC, Tan Sri Abdul Halim Ali (bekas KSN) telah turut hadir.

No comments: