Labels

Friday, February 27, 2004

TARIKH PILIHAN RAYA

BILAKAH pilihan raya umum akan diadakan?. Ia mungkin satu sualan dan teka teki bagi sebahagian besar dari penduduk Malaysia sekarang. Jawapan mudah kepada soalan ini ialah, tarikh pilihanraya ialah setelah Parlimen dibubarkan dan Suruhananjaya Pilihanraya (SPR) menetapkan tarikh penamaan calon dan tarikh mengundi J

Namun pelbagai spekulasi dibuat mengenai tarikh pilihanraya ini. 20 Mac adalah tarikh yang paling mungkin bagi sesetengah pihak. 20 Mac dipilih sebagai tarikh favourite kerana ia adalah Sabtu tidak bekerja dan semasa cuti sekolah. Sungguhpun Parlimen akan bersidang pada 8 Mac hingga Mei, namun ia boleh dibubarkan semasa persidangan sedang berlangsung.

Pendapat lain pula mengatakan, 20 Mac adalah tidak mungkin. Sebabnya ialah pertandingan F1 akan diadakan dari 19 hingga 21 Mac. Besar sekali pengaruh F1 ini terhadap negara rupanya. Lagipun hari mengundi tidak semestinya pada masa cuti sekolah.

Walau apapun tarikhnya …. Ramai lagi di antara kita yang tidak menghairaukannya apabila tiba waktunya, hatta masih ramai yang tidak berdaftar sebagai pemilihpun.

MBA – Berdoa agar 20 Mac bukan hari mengundi, sebab ada program penting yang telah ditempah.

No comments: