Labels

Thursday, February 19, 2004

MENANTI untuk berGEJU di JEPUN

BESOK (Jumaat) ialah hari akhir yang mba berikan kepada rakan-rakan di Malaysia dan Jepun samada projek GEJU di Jepun boleh diadakan atau tidak. Alkisah ada sebuah sekolah dengan 30 orang muridnya ingin membuat projek homestay di Jepun pada cuti penggal pertama persekolahan akhir Mac ini. Mereka telah melantik sebuah travel agent untuk menguruskan pemergian mereka. Travel agent ini memang tidak mempunyai sebarang masalah untuk menguruskan program pergi-balik tersebut, kecuali homestay. Untuk mendapat host family atau foster parents di Jepun bukanlah suatu perkara yang mudah. Apatah lagi dalam masa yang singkat dan bilangan pelajar yang ramai.

Agen tersebut telah meminta pandangan the Japan International Coperation Agency (JICA) untuk membantu. Pihak JICA pula telah meminta mba tolong agen dan sekolah tersebut. Walaupun mba mempunyai beberapa kenalan di kalangan orang-orang yang berkedudukan juga di negara matahari terbit tersebut, namun tidak ramai yang boleh menolong kerana banyak prosedur dan arahan yang perlu dipatuhi. Institusi-institusi yang pernah mba berurusan/ menuntut juga tidak dapat membantu dalam keadaan begini. Maka rakan-rakan blog sahajalah yang boleh membantu dalam hal ini. Semoga penantian ini akan berakhir dengan sebuah jawapan esok, samada YA atau TIDAK.

Pada bulan Julai nanti, pihak JICA akan terima 70 orang anak-anak Jepun ke Malaysia untuk projek homestay. Pihak kami (mba & rakan2) telah diberitahu semenjak awal tahun lepas lagi mengenai perancangan mereka. Jadi sepatutnya tidak ada masalahlah untuk mendapatkan keluarga angkat di Malaysia cuma untuk 2 malam. Lagipun kat Malaysia ni banyak syarikat yang boleh menguruskan projek homestay.

Jika sesiapa ada idea macamana 30 budak sekolah ini boleh homestay ke Jepun (dengan bayaran), silalah kemukakan kepada saya. Mungkin kita boleh berGEJU di sana.

No comments: