Labels

Tuesday, February 03, 2004

LAWAK HARI RAYA

10 ZULHIJJAH: Pada setiap kali sembahyang raya, biasanya imam/khatib akan mengingatkan makmum akan cara-cara ringkas sembahyang raya, iaitu niatnya, 7 takbir di rakaat pertama dan 5 takbir di rakaat kedua. Ini adalah menjadi suatu kebiasaan di mana-mana masjid di negara kita kerana sembahyang raya cuma dua kali sahaja setahun. Tetapi adalah menjadi suatu lawak sekiranya makmum yang terpaksa ingatkan imam supaya membaca khutbah. Iaitu selepas salam, dan siap-siap takbir, baca doa dan siap salam-salam. Eikkk... khutbah belum baca! ;-)

Saban tahun juga akan kita dapati yang makmum yang datang lambat ke masjid berasa lega kerana "Oh khatib baru baca khutbah, belum sembahyang lagi ...". Ini adalah kerana mereka biasa datang sembahyang Jumaat semasa khatib sedang baca khutbah dan barulah diikuti dengan sembahyang. Ini semasa raya, bila khatib sedang baca khutbah, makmum yang baru sampai, masih selesa hisap rokok bawah pokok, habis khutbah berlari ke masjid dan didapati makmum lain bersiap-siap untuk pulang ke rumah. Suatu adegan yang memang benar berlaku.

Ada juga suatu cerita (entah b enar entahkan rekaan) semasa sembahyang JUmaat di bulan puasa yang lepas, seorang makmum ni tertidur semasa khutbah dibaca. Ia tersedar semasa doa dalam khutbah kedua dan siap doa siap kuat-kuat sebut solawat ke atas Nabi macam malam-malam biasa bulan Ramadhan....

Wallahualam.

-------
Selamat Menyambut Hari Wilayah (baca: bercuti) kepada semua yang bekerja di Wilayah Persekutuan.Esok pula adalah hari cuti (Thaipusam) bagi negeri Selangor.



No comments: