Labels

Monday, March 01, 2004

POLIGAMI & BATANG HIDUNG SENDIRI

SARI BERITA

RUMAH MURAH UNTUK ISTERI KEDUA
JARANG-jarang sekali kita akan berpeluang membaca Awang Selamat @ Mingguan Malaysia tidak bersetuju dengan Sisters In Islam (SIS) dalam memperkatakan sesuatu mengenai Islam. Namun apabila SIS membantah cadangan untuk membenarkan suami yang berpoligami dibenarkan membeli rumah murah untuk isteri kedua mereka, maka Awang tidak bersetuju dengan SIS.

Awang setuju lelaki yang tidak mampu tidak sepatutnya beristeri dua. Namun bagi Awang, lelaki yang hanya mampu membeli rumah kos murah sahaja masih layak beristeri dua. Yang lebih penting ialah suami tersebut berlaku adil. Kata Awang, SIS tidak langsung memberi ruang kepada soal perasaan manusia. Amat jarang poligami dijadikan wawasan hidup lelaki. Kebanyakan poligami berlaku tanpa dirancang dan selalunya cuba dielakkan. Satu fakta menarik dari Awang ialah “Jika lelaki tidak berusaha mengelakkannya, bilangan poligami hari ini mungkin tiga kali ganda”. Rami pula wanita yang sanggup menjadi isteri kedua dan tidak kisah rumah jenis apa menjadi tempat tinggal mereka. Ini adalah soal perasaan dan sebahagian dari lumrah hidup.

MENTERI KESIHATAN
Membaca entri Sri Diah dan menonton TV3 mengenai perkara di atas, saya rasanya bersetuju yang menteri ini adalah cool sekali. Apatah lagi bila dibandingkan dengan sesetengah menteri lain terlalu cepat melenting dan yang sewaktu dengannya.

Namun bagi Awang Selamat, menteri ini dengan bersungguh-sungguh telah membedil akhbarnya hinggakan jika beliau lemah jantung, boleh terus pergi ….

Ini adalah perspektif berbeza dari peristiwa yang sama. Bila terkena batang hidung sendiri, sudah tentu manusia akan cuba bertindakbalas dengan cara yang berbeza dengan yang hanya menontonnya sahaja.

WARNA RAMBUT

Sekolah-sekolah di Singapura tidak membenarkan penuntut lelaki meraka yang berambut panjang dan penuntut yang mewarna rambut masuk ke kawasan sekolah untuk mengambil keputusan peperiksaan mereka kelmarin. Ia dikuatkuasakan di semua sekolah. Berita tersebut menyebut bahawa ini adalah sebahagian daripada disiplin yang mesti dipatuhi.

Di Malaysia pula nampaknya gejala mewarna rambut ini seolah-olahnya digalakkan. Lihat sahajalah model-model yang terpampabg setiap hari di kaca TV atau media cetak. Hampir semuanya mewarna rambut. Sudah tentu ia akan menjadi ikutan kepada penonton dan pembaca. Apatah lagi apabila [ihak berkuasa telah memberikan label HALAL kepada satu jenama pewarna rambut. Tanda halal ini seolah-olah memberi isyarat yang mewarna rambut itu adalah halal. Apakah bezanya tanda halal pada pewarna rambut dengan tanda halal pada makanan kucing?. Kucing juga memerlukan makan halal?.

Wallahualam.



No comments: