Labels

Tuesday, February 10, 2004

BANYAKNYA MAKLUMAT SUNTUKNYA WAKTU

[BEBELAN ini hanyalah merupakan sebuah harapan. Jika sekali fikir ia memang logik. Dua kali fikir akan jadi merapu dan banyak kali fikir rasa nak marah. Jadi usah fikir banyak kali, laksanakan terus]

Pada masa ini terdapat beratus-ratus blog yang bersekutu dengan GEJU . Sekiranya penulis blog sahaja yang membaca blog penulis lain, maka pengunjung blog sudah beratus-ratus setiap hari. Namun tidak semua penulis menulis pada setiap hari. Tidak semua penulis juga membaca pada setiap hari. Begitu juga dengan pembaca yang tidak menulis dan tidak mempunyai blog. Pada kebiasaannya beberapa kelompok penulis blog akan membaca hasil tulisan rakan-rakan mereka @ kroni pada setiap ketika dan pada kebiasaannya tidak menyedari akan kewujudan ilmu dalam blog-blog lain. Ini ialah kerana mereka sudah tahu tema penulis tersebut, menggemari tulisan sedemikian, ingin mengetahui kisah mereka dan sebab-sebab yang sewaktu dengannya. Dengan ini ada blog yang mempunyai pengunjung beribu sehari dan ada yang sekadar dua-tiga pengunjung sahaja, walaupun ianya agak bagus. Kemungkinan perkara ini terjadi ialah kerana kekurangn publisiti dan pembaca tidak menyedari kehadiran blog tersebut.

Ada teman mengupamakan GEJU ini sebagai sebuah balairaya yang dikelilingi oleh ratusan buah rumah. Tuan rumah suka berkunjung dari rumah ke rumah kroni mereka dan tidak ke balai raya. Untuk memeriahkan balairaya dan menyenangkan semua pembaca mencari rumah-rumah lain dalam khariah, mungkin boleh dicadangkan supaya balairaya menjadi pusat maklumat setempat. Setiap entri baru dihantar ke GEJU (sinopsisnya, sepertimana yang ada sekarang). Namun ia perlulah dibahagikan kepada beberapa kolum seperti berita, teknologi, dan sebagainya. Jadi pembaca hanya perlu ke balairaya@GEJU untuk melihat apa berita/cerita terkini dari ratusan blog ahli khariah. Masa tidak terbuang dengan mengulangi blog-blog yang tidak dikemaskini dan entri yang berkenan di hati boleh dikunjungi.

Perkara ini samalah dengan yang dibuat oleh project petalingstreet.org . Walau bagaimanapun saya nampak fokus pembaca/penulis petalingstreet dan GEJU adalah berlainan.

Sekian mohon mencadangkan
p.s cadangan ini saya tak tahu nak laksanakan macamana sebab ia memerlukan perbelanjaan (server dll.)

No comments: