Labels

Friday, February 06, 2004

PROTON BARU

HARI ini sebuah lagi model baru kereta Proton akan dikeluarkan. Mungkinkah gambar di bawah ini adalah modelnya?. Bercakap fasal kereta ini, kami di Ibu Pejabat ada mengeluarkan satu spesikasi kepada semua pejabat cawangan untuk membeli kereta yang menepati ciri-ciri tertentu untuk kegunaan pejabat. Bagi menerangkan ciri-ciri sebuah kereta, kami hanya menyebutnya "kereta" sahaja dan tidaklah menceritakan yang kereta itu mesti ada empat tayar, satu tayar spare, enjinnya di bonet depan, pintunya mesti empat, stereng sebelah kanan dan sebagainya. Kami anggap semua akan faham akan ciri-ciri sebuah kereta. Jadi spesifikasi khas kereta yang kami edarkan ialah enjinnya tidak melebihi 2000cc dan berwarna hitam.

Apabila surat ini sampai di pejabat-pejabat cawangan kami, semuanya OK dan mereka telah beli sebuah kereta yang menepati hasrat Ibu Pejabat. Adalah satu pejabat ini telah membeli sebuah Kembara berwarna hitam dan enjinnya memang kurang 2000cc. Hendak dipendikkan cerita, kembara ini tidak dapat memenuhi keperluan Ibu Pejabat sebagai kereta rasmi kerana Ibu Pejabat berpendapat Kembara bukan sebuah kereta, sebaliknya adalah kenderaan pacuan 4 roda. Pejabat cawangan itu pula menyalahkan Ibu Pejabat kerana katanya ia telah membeli kereta yang betul kerana telah menepati ciri-ciri enjin kurang 2000cc dan memang berwarna hitam.

Alasan Ibu Pejabat ialah, dalam ekonomi terbuka sekarang, mereka tidak boleh mengarahkan supaya cawangan membeli kereta dengan menyatakan model tertentu dan kereta maknanya adalah kereta salon, bukannya pacuan 4 roda.

Hmmmmm...... cuba anda gantikan "kereta" tersebut di atas dengan "komputer", apa sebenarnya yang terjadi?.

No comments: