Labels

Friday, February 20, 2004

GAWAT HAIKU

RAMAI kawan-kawan kini sudah mula membilang jari. Sempena dengan hari Jumaat ini, tentu ramai yang menyangka mereka sedang berwirid. Tapi...... hmmmm rupa-rupanya sedang membilang sukukata 5-7-5. HAIKU!. Berikut diperturunkan semula SAJEN mengenai kegawatan yang melanda sebuah kampung akibat haiku:


BERITA TERKINI
OLEH: ALAIEFFA

Pagi ini ku baca berita
Penyakit ganjil mengikut cerita
Apa garangan telah melanda
Penduduk kampung esastera?

Setiba aku dikampung itu
Orangnya ramai berjalan lalu
Tampak sehat ceria dan bahagia
Rukun damai satu keluarga

Ada yang khusuk waktu berjalan
Mulut terkumat kamit dalam senyuman
Jari terkedek kedek menadah tangan
Sambil tertunduk tunduk dengan sopan

Ku tegur “Hai” pada jejaka
Dijawab “ku” dengan selamba
Dik .. boleh kakak tumpang “Tan”
Jawapanya “Ka”.. buatku heran

Apa dah jadi dikampung ini
keadaan tenang tapi ganjil sekali
”Hai” disana “ku” disini
”Tan” disana “ka” disini
Aduh parah sekali

Haiku! Tanka! Haiku!! Tanka!!
Aku jadi pening kepala
Hingga tarzan dipanggil datang
Tak berbaju berkain belang
Nak minta tarzan serapah jampi
Agar Haiku Tanka tambah gawat lagi




SAKIT HAIKU
oleh: ALAIEFFA

Aku duduk termanggu- manggu
Seperti mengingatkan sesuatu
Mungkinkah aku ini rindu?
Atau disampuk hantu?

Jari-jemari bergerak- gerak
Mulutku terkumat-kamit
Suami ingat sedang bertahmid
Atau sedang mengira duit

Satu dua tiga empat lima
Aduh, sudah lebih suku kata
Kira lagi jangan tak kira
Hingga pening kepala

Haiku oh haiku
Hingga heran suamiku
Dalam tidur jari bergerak
Dia ingat aku nak minta pulak

No comments: