Labels

Wednesday, February 11, 2004

JANGAN TINGGALKAN KAD PENGENALAN - JPN

Utusan Malaysia 10 Februari 2004 muka 8:

PETALING JAYA 8 Feb. - Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengingatkan orang ramai agar tidak meninggalkan kad pengenalan masing-masing kepada mana-mana pihak termasuk pengawal keselamatan sesebuah bangunan

Ketua Pengarah JPN Daruk Wan Ibrahim Wan Ahmad berkata, berdasarkan peraturan, kad pengenalan seseorang itu tidak boleh diberikan kepada sesiapa.

"Tambahan pula ketika ini kad pengenalan pintar MyKad mengandungi pelbagai aplikasi seperti MEPS Cash dan Touch N Go.". "Oleh itu pemilik MyKad jangan sekali-kali memberikan kad pengenalan mereka kepada sesiapapun yang kemudiannya mungkin akan menyalahkan kad itu" katanya disini hari ini.

Beliau ditanya mengenai kemungkinan berlakunya perbuatan mengumpul kad pengenalan orang lain oleh mana-mana pihak untuk disalahgunakan terutamanya menjelang pilihanraya umum akan datang.

Sehubungan itu, Wan Ibrahim mencadangkan pengurusan sesebuah bangunan memperkenalkan sistem baru yang tidak memerlukan orang ramai meninggalkan kad pengenalan mereka di kaunter pengawal keselamatan. Katanya JPN telah mengenalpasti beberapa sistem berkenaan termasuk penggunaan MyKad sebagai akses untuk memasuki sesebuah bangunan.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai perkembangan cadangan penggunaan MyKad sebagai dokumen perjalanan menggantikan pasport antara Malaysia dengan Brunei, beliau berkata, cadangan itu dijangka akan dilaksanakan April depan.

"Projek ini adalah sebagai percubaan dan dijangka dilaksana mulai April ini" katanya. INi bermakna rakyat Malaysia yang memasuki Brunei tidak perlu lagi menggunakan pasport antarabangsa sebaliknya hanya menggunakan MyKad sebagai pengesahan perjalanan mereka.

NAMUN .... cubalah pergi ke mana-mana bangunan, khususnya bangunan yang agak glemer sikit. Pak Guard akan dengan gahnya berkata lebih kurang begini "kalau tak mahu tinggal kad pengenalan, boleh balik". Jadi hendak tak hendak, macamana ya?.


No comments: