Labels

Monday, December 01, 2003

Korban Aidilfitri


SELAMAT kembali semula kepada semua yang pulang kerana merayakan Aidilfitri di kampung halaman. Sudah menjadi kebiasaan di Malaysia, khususnya di KL, Aidilfitri disambut dan dirayakan sepanjang bulan Syawal ini. Tetapi jangan lupa berpuasa enam .... Seperti juga tahun-tahun sebelumnya, korban Aidilfitri di jalanraya sentiasa bertambah dan meningkat jumlahnya. Walaupun pelbagai kempen dan operasi SIKAP dijalankan oleh pihak berkuasa.

Perdana Menteri sudah berulang kali mengingatkan semua pengguna jalanraya supaya berhati-hati, sabar di jalanraya, biar lambat asal selamat dan telah mengarahkan supaya kenderaan berat tidak menggunakan jalanraya dua hari sebelum dan selepas hari raya. Namun semua nasihat dan arahan ini bagaikan masuk telinga kanan keluar telinga kiri sahaja, kerana korban tetap meningkat, kemalangan tetap bertambah dan lori masih banyak di jalanraya.

YB Menteri Pengangkutan kata terdapat lebih 100 lori di hari pertama larangan dan 60 lori di hari kedua, namun tiada sebarang tindakan diambil kerana mereka ni nak balik "ke rumah" selepas hantar barang. Dalam perjalanan pulang ke kampung dan kembali semula ke KL juga saya terpaksa mengekori beberapa buah lori yang membuatkan perjalanan begitu menyulitkan. Bertemu juga dengan beberapa sekatan jalan dan beberapa kenderaan pihak berkuasa yang seolah-olah tidak mengetahui langsung tentang arahan tersebut. Saya ada bertanya dengan pemandu lori (yang lain, yang patuh kepada arahan), dia kata arahan ini memang menyulitkan, namun dia dan taukeh dia tetap patuh walaupun hanya terima arahan melalui TV dan radio sahaja.

YAB Perdana Menteri juga meminta semua pihak menjadikan kempen keselamatan jalanraya ini sebagai "forum umum" untuk mencadang dan menghurai langkah terbaik ke arah jalanraya yang lebih selamat kepada semua penggunanya. Jadi selain dari TV, radio dan akhbar, sudah tentu kita boleh memenafaatkannya melalui blog....

Selamat bersidang dan berforum ke arah jalanraya yang lebih selamat.
Wassalam.

No comments: