Labels

Monday, December 08, 2003

DULUKAN KELUARGA DARIPADA KERJA




TERTARIK dengan titah ucapan Yang Dipertuan Besar NS mengenai perkara di atas sempena dengan perasmian forum "kekeluargaan dalam perubahan dunia". Titah baginga, "kepincangan keluarga dikenalpasti sebagai faktor utama kepada keruntuhan moral yang serius di kalangan generasi muda pada hari ini"

Ini maknanya, ibu bapa perlu memberi perhatian yang sewajarnya kepada anak-anak. Bukan setakat makan minum, pakaian dan alat permainan sahaja, tetapi yang lebih penting ialah perhatian dan kasih sayang. Walau bagaimanapun dalam dunia hari ini, di mana kedua-dua bapa (sudah semestinya) dan ibu (sudah semacam mesti juga) adalah bekerja di luar rumah, maka anak-anak dibiarkan sahaja dibesarkan oleh orang gaji. Sebagai pekerja yang makan gaji, ibu bapa akan mematuhi apa sahaja arahan bos di pejabat dan bukannya keperluan anak-anak di rumah.

Adalah menjadi suatu kebiasaan untuk ibu-bapa keluar dari rumah awal pagi (baca sebelum anak bangun tidur) dan pulang ke rumah lewat (selepas anak dah tidur). Pada hari minggu pula, biasanya sudah tentulah pekerja sudah keletihan dan ingin berehat, jadi bilakah masanya untuk anak-anak?.

Pada masa cuti sekolah ini, apakah agaknya yang anak-anak lakukan di rumah?.

MBA - suatu hari semasa kat kampung, anak bertanya, "abah, itu kambing ke anak lembu?". Heh..heh.. itu sebanarnya adalah Kur punya sedara, sebab Kur hisap susu emak dia punya ... :-). Terpinga-pinga anak saya (dia membahasakan dirinya sebagai Kur) dengan jawapan sadis begitu.

p.s esok nak tulis pasal anak menjaga ibu-bapa pula (jika teringat).

No comments: