Labels

Wednesday, December 10, 2003

PERNIAGAAN YANG MENGUNTUNGKAN



NABI ada bersabda yang "9 dari 10 punca rezeki adalah dari bidang perniagaan". "Perniagaan juga adalah merupakan fardhu kifayah" (orang lain dah buat, kita tak payah). "Syurga ialah balasan bagi orang yang lurus dalam perniagaan" dan banyak lagi hadis yang berkaitan dengan dunia perniagaan. Sehubungan dengan itu berlumba-lumbalah sebahagian daripada kita untuk merebut punca rezeki yang terbentang luas tersebut.

Ada satu teka teki: Apakah bendanya lagi rosak lagi laku? (jika tidak rosak kurang untung menjualnya)..
Jawapannya ialah: jeng.. jeng.. jeng.. "jual barang rosaklah, umpamanya SMS, pesanan suara dll.

Dulu kita pernah ada perkhidmatan UPU (Unit Pusat Universiti) melalui telefon. Jawapan keputusan penempatan ke universiti belum tentu dapat, namun bil telefon dan melambung tinggi sebab ketidakcekapan sistem tersebut (jual barang roasak). Jika sistem tersebut cekap, sudah tentu bil telefon tidak tinggi dan berniaga dapat sikit saja untung.

Kini yang terbaru ialah SMS pasal Khidmat Negara. Diberitakan beratus ribu manusia telah hantar SMS dan tidak menerima jawapan dan hantar lagi dan hantar lagi sehingga kredit prepaid habis ditelan. Lagi.. jual barang rosak. Jika barang baik yang dijual sudah tentu memadai dengan sekali SMS sahaja dan jawapan sudah menjelma.

Isteri (maklumlah org perempuan) dan anak (maklumlah budak) saya beriya-iya sangat hendak menggunakan perkhidmatan SMS ini. Tetapi tepatlah seperti mana yang saya jangka lebih awal lagi, memang dia orang nak jual barang buruk yang memang laku di pasaran. Adakah patut pengguna dibebankan dengan membayar perkhidmatan yang begini?. Jawapannya ada pada pengguna sendiri sebenarnya. Fikir-fikirkanlah.


1 comment:

Anonymous said...

Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
Terima kasih, Busarakham.