Labels

Monday, December 15, 2003

MAKNGA




MENGIKUT Kamus Dewan, maknga ialah perkataan dari Terengganu yang bermaksud lalai atau cuai. Ia digunakan secara meluas di negeri tersebut. Untuk menunjukkan betapa maknga nya mba, ikuti kisah ini:

MBA dicalonkan untuk membentangkan satu country report di luar negara. Tiket pergi balik dan hotel disediakan oleh penganjur. OLeh kerana maknganya.... powerpoint presentation hanya disiapkan beberapa minit sebelum berlepas. Notebook tak bawa kerana mengharapkan penganjur sediakan. Baju dipilih & siap digosok 2-3 minit sebelum ke stesen LRT untuk ke ERL. Sampai di KL Sentral, teringat kompas (untuk tengok arah kiblat) tak bawa dan paling penting dalam majlis dengan Jepun ialah kad nama, juga tak bawa. Masyaallah maknganya aku.... Duit satu sen pun tak tukar sebab pada masa lepas penganjur bayar elaun semasa pendaftaran, jadi bolehlah buat beli cenderahati (nasib baik ada US$100 dalam wallet sebagai senjata terakhir) mengenangkan semuanya akan diuruskan oleh penganjur. Bila dah siap powerpoint, waduh...,. 34MB, pen drive tak muat, nasib baik ada CD Writter dalam notebook ni (ambil risiko lagi dan nak cetakpun tak sempat sebab pencetak kat rumah ni banyak sangat songelnya).

Sampai di lapangan terbang di negara tersebut, alhamdulillah disambut oleh penganjur dan dibawa ke bilik VIP sambil menunggu paspot dibereskan. Kemudian dibawa ke hotel dengan iringan kereta peronda polis, wow sangat hebat sambutan mereka. Persidangan berjalan lancar, namun baju batik untuk makan malam habis berfkedut gara-gara melipatnya secara maknganya.

AKhirnya alhamdulillah, semuanya beres kerana nasib baik, semoga lain kali tidak akan maknga lagi.


GADIS MAKNGA

Anak dara
di dapur jangan bernyanyi-nyanyi
dondang sayang, ghazal, atau inang
alahai, takut dapat suami tua
demikian pesan ayah bonda.

Tapi anak dara yang seorang ini
bernyanyi-nyanyi memang hobi
ikan digoreng api diperlahan
lenggang-lenggok dia berjalan
singgah di radio dengar lagu permintaan
Alahmak... kahwinkan aku...

Asyiknya dia mendengar pantun
dua tiga kucing berlari...

"Alahai, Cik Pah jiran sebelah
apalah yang dimasaknya?
kuat benar bau
oh... Amran pujaanku
bilalah hendak meminang?"

Anak dara maknga
ikan di kualinya hangus sudah
dia masih berangan-angan
"Datanglah Amran kepadaku...
apalah dimasak oleh Cik Pah tu?"

Ikan di kualinya rentung sudah.

Hasimah Harun
Kuala Lumpur, 30.6.03




No comments: