Labels

Wednesday, December 31, 2003

BERDAGANG ILMU

SAYA kurang bersetuju dengan pendapat yang mengatakan ilmu itu tidak boleh dijual beli atau kita tidak boleh menanda harga ilmu semata-mata kerana secebis ilmu itu datangnya dari Allah. Sebenarnya semua perkara datangnya dari Allah, justeru itu adakah semua perkara tidak boleh dijual beli?.

Logik akal ialah, misal kata seorang yang mahir dalam mambaca al-Quran, lantas beliau mengajar anak-anak mengaji. Jika beliau mengajar secara sampingan dan mempunyai kerja lain, bolehlah diajarnya secara percuma. Jika beliau mengajar mengaji ini secara sepenuh masa (kerana ramainya anak murid dan sebagainya), maka jika pegangan yang mengatakan ilmu dari Allah tidak boleh diperdagangkan, maka macamana hamba Allah ini hendak menyara kehidupan diri dan keluarganya?.

Saya juga tidak berjumpa dengan nas (tidak mencari sebenarnya) yang melarang perkara ini. Walau bagaimanapun semasa peperangan Badar, tawanan perang boleh menebus diri mereka dengan harta. Bagi yang tidak berharta, mereka dikehendaki mengajar anak-anak orang Islam dengan ilmu yang mereka ada. Bukankah itu telah menanda hargakan secebis ilmu?. Juga ada diriwayatkan mas kahwin (biasanya beruoa wang atau harta) boleh sahaja berbentuk mengajar ayat Quran (al-Fatihah misalnya). Semoga hujah dangkal saya ini tidak akan membingungkan diri saya sendiri.

---------------- permasalahan asal ------------------------------

so, do you menandahargakan secebis ilmu yang datangnya dari Allah?
bebaskan ilmu seperti yang telah dihadithkan, nescaya ilmu itu pulang
kepada yang membebaskannya, mengandakan ilmu yang telah sedia ada.

No comments: