Labels

Thursday, December 11, 2003

RASUAH




Berita yang agak panas dan menarik dalam beberapa hari ini ialah mengenai rasuah. Iaitu tuduhan berlakunya penyalahgunaan kuasa oleh LPKP yang mengeluarkan 6,000 permit teksi di Lembah Kelang kepada beberapa buah syarikat yang dipunyai oleh satu orang sahaja. Aduan telah dibuat oleh presiden persatuan pemandu teksi.

Yang menariknya ialah bila menteri yang terlibat beberapa kali bercakap melalui media meminta supaya BPR mempercepatkan siasatan. Beliau kemudiannya mengeluarkan pelbagai perkataan dalam media yang tidak selayaknya terhadap seorang pegawai kerajaan. Seterusnya mengatakan pegawai BPR tersebut telah melanggar GO perkhidmatan awam.

KSN selaku orang nombor 1 perkhidmatan awam dipetik sebagai berkata, mengkritik (menegur) menteri tidak dijelaskan/ dilarang dalam GO. Walau bagaimanapadalah lebih elok kiranya teguran tersebut dimaklumkan kepadanya supaya beliau boleh mengemukakannya kepada bos menteri tersebut, iaiatu Pedana Menteri.

Rasuah, mengikut tafsiran kamus ialah pemberian untuk menumbuk rusuk (menyogok, menyuap). Entah mengapa rusuk yang perlu ditumbuk?…. Akan tetapi jika mengikut tafsiran BPR, rasuah itu terlalu luas maksudnya. Antara lain termasuklah penyalah gunaan kuasa, tuntutan palsu, buat kerja tak ikut peraturan, tak ikut SKT/ SOP/ MPK dan banyak lagilah.

Namun adalah difahamkan bahawa definasi rasuah tersebut hanya terpakai untuk penjawat awam sahaja. Sekiranya pemberi dan penerima "tumbuk rusuk" tersebut bukanlah penjawat awam, maka ia tidak dikira sebagai rasuah, sebaliknya ia adalah urusan perniagaan atau wang pelincir. Begitu juga difahamkan bahawa menteri tidak tertakluk kepada GO dan mempunyai peraturannya yang tersendiri.

Wallahualam.



--
LPKP – Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan, sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan (KPUN)
GO – General Orders (Perintah Am), buku panduan perkhidmatan awam
BPR – Badan Pencegah Rasuah
KSN – Ketua Setiausaha Negara
SKT - sasaran kerja tahunan
SOP - Standard Operation Procedure
MPK - Manual Prosedur Kerja



No comments: