Labels

Wednesday, August 05, 2009

KERETA IMPOT LEBIH BAIK


kereta sewa di Bradford, UK

RAMAI orang percaya bahawa barangan impot, seperti kereta buatan luar negara adalah lebih baik daripada kereta buatan dalam negara.

Orang Malaysia memandu kereta proton mungkin ia lebih murah berbanding dengan kereta impot ataupun mungkin mereka berjiwa patriotik yang lebih tinggi. Mengapa orang Singapura memandu Proton?. Sebabnya semua kereta yang dijual di Singapura adalah kereta impot. Singapura tidak membuat kereta. Sebab kedua ialah kereta Proton di Sinngapura adalah lebih murah.

Mengapa orang UK memandu kereta Proton?. Dalam lawatan saya ke UK baru-baru ini dan semasa belajar di sana belasan tahun dahulu, saya menemui sebab yang sama, iaiatu Proton adalah kereta impot. Ia adalah setaraf dengan Mercedes yang juga impot. Perlu diingat bahawa harga Proton di UK tidaklah terlalu murah. Faktor lain yang amat memeranjatkan saya ialah kerata Proton dikatakan sebagai "Muslim Car" oleh pemilik dan pemandu kereta yang saya temui. Katanya mana ada negara Islam lain yang mengeluarkan kereta selain Malaysia?. Ya tak ya juga, kata saya. Namun saya difahamkan Iran juga menghasilkan kereta, namun barangkali untuk kegunaan domestik sahaja.

Saya sengajalah tidak mahu bertanya, 'Mengapa naik MAS?', takut jawapannya nanti ialah sebab "dapat minum arak percuma".

1 comment:

Cat Cat said...

Kat USA, kalau ada dijual Proton, rasa-rasa tak laku kot...

Kebanyakan orang putih kat sini suka naik truck... Pick-up truck.. Ford & Dodge... Mahal nak mampus...