Labels

Monday, August 24, 2009

iPHONE : AKHIRNYA KUMILIKI


APABILA iPhone dikeluarkan, ia dikatakan merubah seluruh kehidupan mobile. Sebagai PDA, iPhone tidak mengikut telunjuk WindowsMobile (WM), Symbian mahupun PalmOS. Apple mencipta perkakasan dan perisian tersendiri. Jika mengikut sejarah, ia tidak akan kekal lama, klon akan keluar dan akhirnya menguasai pasaran. Kini Windows7 yang bakal keluar secara rasmi tahun depan sudah ada iras-iras dan ciri-ciri perisian iPhone. Lepas ini, WM7 sudah tentu akan menggantikan WM.

Lama saya berfikir samada ingin memiliki iPhone ataupun tidak. Berfikir lama sebab tidak cukup duit. Akhirnya ternampak satu iklan di lelong.com.my dan dipendekkan cerita iPhone 3G bertukar tangan. Ia masih mempunyai 10 bulan waranti dengan Maxis.

Mengapa saya beli iPhone?.

Salah satu sebabnya ialah, ramai sungguh orang yang tidak suka phone ini. Jadi, saya ingin tahu mengapa. Minta set demo daripada maxis pun tidak dapat (saya bukan pengguna Maxis). Saya ingin tahu apa bendanya iPhone ini sebenarnya.

Kini setelah 3 hari menggunakannya, saya boleh katakan bahawa tidak ada telefon lain yang setanding ataupun boleh menjadi rakan sekelas dengannya. Telefon lain masih jauh lagi. Itu dari segi PDAnya. dari segi telefon, itu cerita lain.

Konon cerita, Palm akan keluar dengan model terbaru dan tercanggih yang bakal menewaskan iPhone. Model Palm Pre. Saya tidak mahu tunggu Palm Pre sebab ia adalah niche market. iPhone lebih ramai penggunanya dan sudah tentu lebih bagus.

2 comments:

Cat Cat said...

MBA,
Cath tengah tunggu Samsung Omnia 2 yang akan keluar tak lama lagi di USA. Apakah bezanya IPhone & Samsung Omnia ni...?? Sama ke? Bab2 teknologi ni, Cath kureng sikit.. Hehe.

mba2u said...

Samsung Omnia pun power ....