Labels

Thursday, April 23, 2009

PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN

SEMALAM saya diminta ke satu majlis di Kuala Lumpur pada sebelah malam dengan 5 jam notis. Majlis ini dihadiri oleh VIP dan saya perlu berpakaian seperti mana yang ditetapkan dalam kad jemputan.

Komputer dalam minda saya terus membuat perkiraan:-

1. Saya perlu menjemput anak dari sekolah pada jam 6.10 petang. Ini bermakna saya hanya boleh tiba di rumah pada jam 6.30pm. Majlis di KL pada jam 7.45pm kelihatan terlalu suntuk.

2. Saya mempunyai beberapa pilihan pengangkutan:
- Memandu ke lokasi. Risiko kesesakan jalan amat tinggi
- Menaiki ERL dari Putrajaya
- Menaiki KTM Komuter dari Kajang yang lebih hampir dengan rumah. Namun jadual komuter selalu tidak tepat.
- Menggunakan pemandu pejabat. Masa sudah suntuk dan sukar untuk menyusahkan orang lain.

Saya berserah sahajalah. Keluar awal dari pejabat menuju ke sekolah anak. Bersesak-sesak dengan ibu-bapa yang lain. Alhamdulillah dia keluar awal. Tiba di rumah, saya uruskan makan malam anak-anak (isteri di luar kawasan). Solat Asar dan mengenakan pakaian yang ditetapkan. Memandu kereta tanpa apa-apa perancangan. Sedar-sedar saya sudah ke arah Putrajaya. Maka .... saya bertekad untuk menaiki ERL di stesen Putrajaya. Dipendekkan cerita saya tiba di lokasi pada jam 7.35pm dan sesudah solat Maghrib terus ke meja pendaftaran.

Alamak..... kena duduk di meja VIP. Kedudukan ini memang sangat-sangat dinantikan oleh orang lain. Namun bukan saya. Saya lebih selesa duduk di meja biasa (duduk di kerusi sebenarnya). Dengan beberapa ayat penggoda, penyambut tetamu membenarkan saya duduk di meja biasa. Hmmm..... barulah boleh makan.

Akhirnya tiba semula di rumah pada jam 11.30 malam. Beginilah kerja, keluar rumah jam 6.30am lagi.

Kesimpulan: Kadang-kadang keputusan penting dibuat di luar sedar.

1 comment:

Cat Cat said...

Begitu-lah kalau jadi boss besar. Jadual urusan pejabat yang padat ditambah pula dengan urusan social sebelah petang. Padat dan Penat!