Labels

Thursday, August 25, 2005

SEPANJANG PERJALANAN II

IKUT KIRI


SEPANJANG perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu, banyak yang menarik. Namun yang paling menarik ialah mengenai usaha kerajaan negeri untuk meletakkan notis kawasan memotong. Kawasan memotong 5km di hadapan. Kawasan memotong 300m di hadapan. Dengan adanya notis sedemikian, pemandu yang tidak sabar-sabar untuk memotong kenderaan di hadapan, dapatlah membuat perancangan bila dan di mana dia boleh memotong dengan selamat.

Rasa-rasanya notis sedemikian tidak ada di lain-lain negeri. Ya lah.... negeri-negeri lain semuanya sudah dilengkapi dengan lebuh raya yang memotong kenderaan di hadapan bukan lagi menjadi suatu isu.

Apabila tiba di kawasan 'boleh' memotong, suatu papan tanda lain pula dipamerkan Ikut Kiri Jika Tidak Memotong. Namun barangkali semua pemandu yang melalui jalan ini samada buta huruf atau memang tidak ada dalam kamus pemanduan mereka, sebab tidak diajar oleh sekolah memandu. Papan tanda tersebut dibaca dan diamalkan sebagai ikut kiri jika ingin memotong. Itulah hakikatya. Cubalah...

No comments: