Labels

Friday, August 19, 2005

ADUH.. MAK SAKIT!!!!

SEMALAM ke hospital lagi untuk pemeriksaan rutin kesihatan setiap enam bulan. Terkandas dalam kesesakan lalulintas dalam 2 jam. Temujanji dalam kad ialah 11am, namun sampai ke hospital 11:30am. Ala... lewat setengah jam saja. Tapi, dapat bertemu doktor hanya beberapa minit sebelum pukul 2pm. Tapi sebenarnya jika sampai jam 10:30am pun belum tentu lagi dapat bertemu dr. pukul 12pm. Ia disahkan sendiri oleh doktor dalam sesi 'marah-marah' melepaskan geram.

BERJAM menunggu di luar, memang dah pasang 'usolli' nak bagi lecture kat doktor dah pasal lewat. Masa dia periksa tekanan darah harap-harap tekanan tinggi (ada ke gitu?), jadi bolehlah memulangkan paku buah tajam sebab tensen menunggu. Tapi bila doktor dengan senyum simpulnya memperkenalkan diri, menceritakan masalah dia, masalah kelewatan temujanji (rasa-rasanya misi dah beritahu ada patient nak mengamuk kat luar ni kot), so cool jugaklah.

Akhirnya doktor jadi tukang dengar saja bila pesakit menceritakan keadaan dan status kesihatannya. Doktor setuju semua dengan pelan yang telah dirancang untuk tempoh enam bulan lagi (sorrylah doc. itu pelan saja, nak laksanakannya entahlah, pelan-pelanlah kata orang). Doc, please jangan tambah dose ubat tu, kalau boleh cuba kurangkan, I know my mistake and I'll follow the right diet after this. Kalau doc rasa was-was, I sedia uji darah lagi sekali dalam masa terdekat.

Alkisahnya mengenai kandungan uric acid dalam darah saya menjangkau bacaan 559 walhal tahap maksima yang kritikal sepatutnya tidak melebihi 400. Apa puncanya? Setelah disiasat demi siasat oleh edisi sesat (karya Mat Jan), rupa-rupanya pengaruh iklan TV Quakers Oat is good for your heart adalah puncanya. Konon cerita, Quaker Oat ini bagus untuk jantung, bagus untuk mengawal tekanan darah namun..... apa yang tidak diiklankan ialah awas jika anda ada gout! Malahan pakar pemakanan juga tidak menyenaraikan Quaker Oat ini sebagai makanan pantang dalam senarai mereka.

Hmmmm..... saman kan!.

Jadi dalam diet seterusnya, oat ini mesti dihindari pula. Uric Acid 559, macamana nak buat???. Ada kawan kata hang amalkan minum RX Water saja, insyaallah sembuh. Apa kata anda? Apa kata EP?.

No comments: