Labels

Wednesday, August 17, 2005

KONGSI-KONGSI ILMU

BIASANYA seseorang pengerusi mesyuarat akan bersembang-sembang kosong terlebih dahulu sebagai pembuka kata dalam sesebuah mesyuarat. Ada kalanya sembang kosong tersebut mengambil hampir tiga suku daripada masa mesyuarat. Dalam sesi bercerita tersebut, walaupun nampak macam kosong, namun yang tidak pernah terlibat, tidak pernah sampai ke situ, tidak pernah melaluinya, tidak pernah merasainya sudah tentu merupakan suatu bahan yang amat menarik dan itulah inti pati dalam mesyuarat tersebut. Selepas sesi tersebut, minum dan kemudian barulah mesyuarat yang sebenar. Heh heh itu dulu.

Kini bos mba adalah bekas seorang profesor di sebuah IPTA. Dalam mesyuarat yang lepas, dia memberi sedikit tazkirah mengenai menyelia dan penyelia. Di sini ingin dikongsi sekali semoga mendapat menafaat bersama.

Pengurus mesti mengurus dan penyelia mesti menyelia. Apakah bezanya?.

Terdapat empat metafora dalam menyelia, iaitu:-

1. Military Metaphore
- Menyelia secara askar. memberi arahan dan mengawal. Ikut sahaja apa yang diperintahkan dan jangan tanya. Masing-masing ada tanggungjawab sendiri. Contohnya dalam pasukan bola sepak dan sebuah orkestra. Setiap pemain telah diberikan tugas masing-masing dan mesti mematuhinya.

2. Machine Metaphore
Sifat mesin ialah ia buat kerja yang sama, kerja rutin. Dalam hal ini lama kelamaan mesin akan tidak tepat dan memerlukan servis dan fine tuning ataupun perekayasaan (reengineer) dari semasa ke semasa.

3. Organism metaphore
Organism ini macam ameba yang boeh berubah bentuk mengikut keadaan dan suasana. Orang juga berubah mengikut suasana,jadi penyeliaan juga perlu jadi macam ameba.

4. Brain Metaphore
Otak terdiri daripada rangkaian neuron yang kompleks. Organisasi pembelajaran, yang sentiasa ingin menambah pengetahuan untuk kebaikan dan kesesuaian organisasi.

Jadi mengurus perlu menggunakan empat metafora ini di mana yang perlu.


faham murid-murid?.
sekian terima kasih.

No comments: