Labels

Sunday, August 07, 2005

INDUSTRI KECIL - ARUS PERDANA


Yasmin Ahmad, pengarah filem sepet yang memenangi pelbagai anugerah Pengeluar Filem Malaysia (PFM18) telahpun keluar dari industri arus perdana pembikin filem untuk bersama-sama dengan rakan-rakannya yang membuat filem independent.

Setelah sepet menang besar dalam PFM, pelbagai tomahan dan kritikan dilontarkan terhadap filem tersebut, hinggakan pengarahnya terasakan bagai hilang harga diri. Pengkritik mehukan filem Puteri Gunung Ledang (PGL) yang menang sebab filem ini dibuat menggunakan berjuta ringgit berbanding dengan filem sepet yang terlalu murah kos pembikinannya. Eh.. eh ini pertandingan filem terbaik, bukan filem dengan kos termahal ataupun filem yang paling banyak mendapat pungutan di panggung.


Jika kita nak buat perumpamaan, pembuat filem independent seperti Yasmin, Yu Hang, James Lee, Osman Ali, Amir dan lain-lain ini bagaikan bloggers berbanding dengan penerbit besar seperti DBP dan yang setaraf dengannya. Namun kelainannya pula ialah, pembuat filem independent dan pembuat filem arus perdana kedua-duanya mahu menayangkan filem mereka di pawagam, sedangkan penulis weblog atau bloggers tidak mengharapkan pembaca membayar untuk menikmati karya mereka berbanding dengan penulis arus perdana dan juga penerbit.

Apa-apapun kepulangan Yasmin itu adalah bagaikan "belut pulang ke lumpur" dan "sireh pulang ke gagang", "pipit sama pipit, enggang sama enggang".

No comments: