Labels

Thursday, August 25, 2005

SEPANJANG PERJALANAN I

KITA MEMANG MASYARAKAT PENCURI?

TAJUK di atas tu nampaknya kasar sangat, harap ada pembaca yang boleh melembutkannya dengan ayat atau tajuk yang lebih menarik.

Semasa menghadiri bekwoh atau big work @ kerja besar atau kenduri kat kampung baru-baru ini, mba sengaja pergi hingga ke dapur. Saja sembang-sembang dengan tukang masak dan pekerja-pekerja dapur. Apa yang mereka bincangkan?. Bukan isu jerubu, bukan isu harga minyak, tapi ialah isu air. Rata-rata orang kampung kalau tinggal sekeluarga dalam 5-6 orang, purata bil air cuma RM10 sebulan. Jika tinggal seorang, atau tidak pakai langsung air, bil minima RM4 tetap akan dikenakan. Itulah yang telah ditetapkan oleh SATU (Syarikat Air Terengganu), yang mana GM dia, iaitu kawan Abedib dan kawan saya juga telah dapat Dato' baru-baru ini.

Tetapi jika dok basuh dua tiga buah kereta, dan tiap-tiap hari pulak basuhnya, sudah tentu bilnya akan meningkat. Jadi macamana nak mencuri air supaya boleh basuh kereta tanpa batas tapi tetap bayar RM10 sebulan. Itulah yang dibualkan. Itulah yang saya katakan sebagai masyarakat kita ni adalah pencuri. Dengan kreativiti yang ada, meter air diubahsuai atau dirosakkan supaya meter berjalan perlahan dan bil yang sepatutnya tidak ditunjukkan. Bukankah itu kerja pencuri?. Apa nak jadi dengan masyarakat kita?.

Saya tahu di negara lain I(UK misalnya), basuh kereta dengan menggunakan hose tidak dibenarkan dan merupakan suatu kesalahan. Jika setakat simbah-simbah kereta menggunakan air dari baldi tu OK lah. Jika nak basuk kereta, pergilah ke tempat basuh kereta.

Saya juga tahu bahawa masyarakat negara matahari terbit (mungkin bukan semua) beranggapan dalam minda mereka bahawasanya masyarakat dari Taiwan ke selatan (termasuklah negara kita) adalah dikategorikan sebagai "pencuri". Sekurang-kurangnya pencuri masa.

wallahualam.

No comments: