Labels

Tuesday, August 09, 2005

AP

SELAIN dari Ayah Pin, AP juga bermaksud Associate Proffesor. Namun yang paling hangat ialah yang bermaksud lebih kurang Approved Permit. Dalam bahasa Inggeris, Approve bermakna membenarkan, mengizinkan, meluluskan sementara permit pula bermakna membenarkan, mengizinkan, memperkenankan, surat kebenaran. Maknanya dalam bahasa Melayu AP bermakna surat kebenaran yang membenarkan (?).

Apa-apapun, pemegang AP boleh bawa masuk kereta dari luar negara ke dalam negara. Tanpa AP, kereta (walaupun kereta sendiri) tidak boleh dibawa masuk ke negara sendiri. Jadinya AP bermaksud lebih kurang macam permit importlah. Walau bagaimanapun bukan hanya kereta yang memerlukan AP, ada juga barangan lain yang memerlukan AP. Namun orang ramai lebih gemar dengar cerita AP kereta.

Surat khabar hari ini ada melaporkan yang seorang peniaga mendakwa dia kerugian RM10 juta kerana ada "loophole" dal;am sistem pemberian AP. Loophole yang dimaksudkan ialah apabila dia tidak lagi diberikan AP setelah syarikat atau konsortium yang dia sertainya telah runtuh semenjak 15 tahun yang lalu. Sebelum ini beliau terima 10 AP sebulan.

Berita ini agak pelik bunyinya. Adakah memberhentikan pemberian AP kepada syarikat yang telah tidak wujud/berpecah/ tidak menepati syarat itu suatu loophole?. Apa pula yang dimaksudkan dengan kerugian? Adakah tidak dapat untung (atas angin) dinamakan kerugian?. Rugi RM10 juta bermakna modal sebanyak RM10 juta telah dikeluarkan dan modal tersebut lesap, itu baru rugi namanya. Adakah jika dapat AP, maka boleh buat duit RM10 juta dan jika AP tidak diberikan dinamakan rugi RM10 juta?. Inilah ayat power orang berniaga. Jika bab untung, memang pantang datuk nenek nak sebut, oh saya dah untung RM10 juta sebab kerajaan berikan saya AP (padahal syarikat dah lama bungkus).

Hmmmm.... macam ni kalu, sampai bilapun orang lurus tak boleh berniaga ;-)

nota
Ada orang tanya: Jika dapat AP, bawa kereta tak kena cukai ke?
- Oh cukai tetap dikenakan.
Jika masih kena cukai, apa gunanya AP?
- Jika tanpa AP, kereta tak boleh dibawa masuk. Tersadai sajalah kat port, atau kena rampas.
Berapa harga AP ini?
- percuma
Soalan terakhir: mba dapat AP ke?
- mana-mana rakyat Malaysia memang layak dapat AP jika memenuhi syarat. Setakat nak pakai sendiri dan bukan untuk niaga (jika nak niaga tu, syarat lainlah pula).

No comments: