Labels

Saturday, August 06, 2005

BOW-TIE


ENTRI ini saya tulis seba terbaca satu rencana dalam Berita Harian bertajuk "Kadir tak tahu mengapa suka bow-tie". Eh eh Kalau tak tahu mengapa suka, mengapa pakai?. Kalau tak tahu usul-asal mengapa guna?. Entahlah labu.


Bow-tie ini macam ada saka penggunaannya dalam negara kita ini. Mula-mula sekali saya ingat ia dipakai oleh Sharum Yop, bekas ketua pengarah Muzium negara. Lepas Shahrum bersara, ia diwarisi oleh Phamin Rajab pula, iaitu Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan (lepas itu KSU KPDNHEP dan kini pengerusi AirAsia). Kini ia diwarisi oleh tidak lain tak bukan dari Kadir Sheikh Fadhil, Menteri Penerangan.

Kalau orang lain pakai tie dan dia pakai tie-bow, sudah tentulah ada kelainannya. Mungkinkah orang yang memakainya ingin mencari kelainan?. Kadir kata dia tak tahu mengapa, cuma suka saja.

Orang kampung saya kata pakai tie-bow tu haram, sebab bentuk dia macam palang Kristian, sedangkan kalau pakai tie biasa, dibolehkan sebab bentuk dia macam huruf Alif, yang melambangkan Allah. Macam-macamlah orang kampung ni, mungkin akibat kempen dan ceramah politik agaknya. Apa-apapun pendapat dan pegangan begini memang mempunyai value dalam dunia politik. Jika tak percaya, bawalah sipemakai bow-tie bertanding kat tempat saya, rasa-rasanya hilang wang pertaruhan saja....

No comments: