Labels

Friday, June 25, 2004

SAKIT KEPALA



gelap pandangan
nadi berdenyut kencang
mana panadol?



SAYA pasti semua antara kita pernah menghidap sakit kepala. Terlintas untuk menulis mengenai tajuk ini bukan kerana saya sedang diserang oleh sakit kepala, namun kerana sebab-sebab lain. Yang pasti ialah untuk memaklumkan kepada rakan-rakan bahawa saya dalam keadaan sihat. Terima kasih kepada semua yang bertanya (dan mungkin risau)mengenai kesihatan saya. Alhamdulillah saya sihat (tetapi tidaklah fit sangat).

Apabila seseorang mengadu mengenai sakit kepala, biasanya majoriti kita akan menghubungkannya dengan migrain. Namun saya tidak begitu selesa dengan istilah migrain sebab saya kurang pasti samada ia adalah migrain atau tidak. Pada umumnya sakit kepala boleh dibahagikan kepada 3 kategori. Pertama sakit kepala ketegangan. Kedua, sakit kepala alahan, selalunya terjadi disebabkan demam dan selsema. Ketiga, yang paling derita ialah sakit kepala migrain.

Migrain ditakrifkan sebagai sakit kepala yang teruk dan berulang datangnya yang biasanya hanya menyerang pada satu bahagian kepala sahaja. Sesetengah orang kampung memanggilnya sebagai sakit kepala sebelah. Pada kebiasaannya penghidap migrain "tahu" bila mereka akan diserang sakit kepala ini dan jika langkah pencegahan awal dapat dilakukan (seperti makan pil penahan sakit dan sebagainya), ia sangat berkesan. Memang saya adalah salah seorang daripada jutaan manusia yang sakit kepala. Namun, berdasarkan takrif di atas rasa-rasanya ia bukanlah migrain. Bila sakit kepala apa yang saya buat?. dulu PANADOL, kini ia tidak lagi berkesan dan saya bertukar kepada PONSTAN.

Dulu pernah saya ke Jepun selama 6 bulan dan membawa sebotol besar panadol. Namun sebijipun tidak berusik, kerana tidak memerlukannya. Selama setahun di UK juga saya tidak memerlukan panadol atau ponstan. Mengapa ya?. Seorang doktor membuat kesimpulan (sebelum saya ke luar negeri lagi) bahawa saya sakit kepala kerana alergik kepada cuaca. Setelah membuat beberapa pemeriksaan dan ujian, termasuk scan dan sebagainya di HKL, doktor mencadangkan yang sakit kepala saya adalah dalam kategori 'muscle strain' dan jika ada migrainpun, ia adalah 'mild'.

Apakah dia muscle strain?
Sakit kepala ketegangan berkait dengan aktiviti harian dan gaya hidup. Sama ada penyebabnya dari kesan emosi atau fizikal, kesannya dan penderitaannya adalah sama, iaitu kesakitan dan ketidakselesaan fikiran. Kita tidak dapat menumpukan daya fikiran dan kreatibiti sekiranya kita mengalami sakit kepala.

Pelbagai cara dilakukan oleh pesakit untuk mengatasi rasa Sakit Kepala. Di antaranya ialah:-
1. Ubat penahan sakit seperti penadol, ponstan dll
2. Urutan
3. Minum teh pekat
4. Minum coke

Anda Bagaimana?.



No comments: