Labels

Tuesday, June 22, 2004

FUJITSU




bukit nan kecil
gunung tinggi melangit
menghalang mata

SAYA pernah melawat ke Ibu Pejabat dan ke bahagian penyelidikan (R&D) Fujitsu di Tokyo lama dahulu. Ofis yang terletak di kaki gunung Fuji ini begitu santai sekali. Setiap pelawat yang tiba di sini akan dibawa ke anjung dan diberikan taklimat. Di antaranya ialah "Anda semua tahu, Fujiyama adalah gunung tertinggi di Jepun. Namun, dari anjung ini, anda tidak boleh melihat keindahan dan ketinggian Fujiyama. Pemandangan anda dihalangi oleh sebuah bukit kecil dihadapan ini. Bukit kecil itu ialah IBM dan Fujiyama ialah Fujitsu. Sesungguhnya Fujitsu ialah company no.1 di Jepun, namun ia selalu dibayangi oleh IBM".Itu cerita dulu-dulu, namun kini khabarnya Fujitsu sudah jauh merosot.

Kini saya memiliki sebuah notebook berjenama Fujitsu, atau lebih tepat lagi Lifebook S2020. Notebook ini canggih, anggun, kecil molek dan serba serbinya mempunyai kelebihan. Namun satu kecacatan bagi notebook ini ialah ia hanya dibekalkan dengan USB port dan tanpa serial port. Ini bermakna proses untuk mencetak tidak boleh dilakukan menggunakan printer biasa, iaitu printer model lama yang tidak mempunyai USB port. Namun yang amat menghairankan saya ialah, notebook ini masih gagal juga untuk mencetak menggunakan printer baru yang dibekalkan dengan USP port pun!. Ia berjaya mengesan printer dan memahami yang printer adalah wujud, namun tidak berjaya mencetak sebarang dokumen. Ia telah diuji oleh orang lain juga dengan menggunakan printer lain juga. Namun masih tidak berjaya. Di manakah silapnya?. Anda tahu?.

Lebih meyakinkan saya bahawa masalah ini tidak boleh diatasi ialah apabila seorang sahabat menggunakan P1120 (kalau tak silap) yang mempunyai masalah tidak boleh disambung ke streamyx. Sudah pelbagai usaha dilakukan oleh pelbagai pihak, namun notebook beliau tidak mahu berhubung dengan streamyx sedangkan notebook atau PC lain boleh.

Jadi lebih baik anda berhati-hati dan mmebuat segala pengujian yang diperlukan terlebih dahulu sebelum memutuskan untuk memiliki notebook sedemikian. Bagi anda yang mempunyai kaedah untuk mengatasi masalah di atas, amatlah dialu-alukan.

No comments: