Labels

Friday, June 11, 2004

HOMESTAY IN JAPAN

ALHAMDULILLAH Ahmad Syahir dan semua kawan-kawannya telah selamat sampai ke Malaysia pada jam 6:11 petang semalam. Nampaknya semua budak-budak ini terlalu gembira berada seminggu di Jepun. Ini ialah bagi menjawab pertanyaan Halela di TagBoard.

Berikut ialah sedikit catatan untuk menjawab pertanyaan Mak Andeh juga di TagBoard, juga beberapa orang kawan lagi yang selalu bertanya mengenai perkara ini.

Program homestay ini dinamakan Kem Wakasa21. Ia dianjurkan oleh sebuah NGO di Malaysia, iaitu PAMAJA21 dengan kerjasama beberapa NGO dan juga kerajaan Jepun. Kelayakan umur kanak-kanak ialah dari 13-19 tahun. Walau bagaimanapun peserta semuda 11 tahun juga pernah terpilih, bergantung kepada keadaan fizikal dan saiz tubuh badan peserta. Satu sesi worksyop atau kem motivasi selama 4 hari (tinggal di asrama) biasanya diberikan terlebih dahulu kepada peserta yang berminat untuk menghadiri program homestay ini. Dari kem ini, diajar beberapa perkara seperti motivasi belajar cara Jepun, bahasa & budaya Jepun, seni budaya Malaysia dan kerohanian. Biasanya 99% peserta kem adalah layak untuk menyertai homestay.

Kos bagi homestay ini adalah dalam lingkungan RM12k, di mana RM8k dibiayai oleh pihak Jepun dan baki RM4k perlu dibiayai oleh ibu bapa. Cara pembiayaan ialah dengan menjual ruang iklan kepada mana-mana syarikat yang berminat. Segala surat menyurat dan hal-hal yang berkaitan akan diuruskan oleh penganjur.

Pada kebiasaannya, program ini dianjurkan dua kali setahun, iaitu pada musim panas dan musim sejuk dan bersempena dengan cuti sekolah di Malaysia. Program seterusnya akan diadakan pada penghujung tahun ini (Nov/Dis) dan bagi yang berminat bolehlah menghantar details anak-anak mereka kepada saya untuk saya majukan kepada penganjur untuk tempahan awal.

No comments: