Labels

Monday, June 21, 2004

BERUK DENGAN PISANG





monyet dan pisang
pancutan air api
masih berani?


INI hanyalah kisah dongeng zaman dahulu kala. Kononnya pada suatu hari ada 4 ekor monyet melapor diri untuk memulakan tugas. Setelah mereka selesai mengisi pelbagai jenis borang dalam komputer yang disediakan, maka keempat-empat monyet ini ditempatkan dalam sebuah bilik yang sederhana besarnya. Mereka diberikan pas pekerja dan memakai tag nama yang dikenali sebagai A, B, C dan D. Dalam bilik ini terdapat satu tangga dan di atasnya terdapat sesisir pisang yang masak ranum.

Monyet-monyet ini diberikan kebebasan untuk membuat apa sahaja pekerjaan melainkan memanjat tangga yang terdapat pisang tersebut. Apabila penyelia meninggalkan bilik tersebut, apa lagi bagaikan beruk dengan pisang!. Monyet-monyet ini memang tidak boleh membiarkan pisang tanpa diusik. Mula-mula A cuba menaiki tangga untuk mengambil pisang. Namun ia dipancut dengan air sebagai amaran. Kemudian B pula mencuba dan juga kena pancut. Begitulah seterusnya C dan D. Akhirnya keempat-empat monyet ini buatlah kerja mereka dengan tekun tanpa mengganggu tangga dan pisang tersebut.

Cukup bulan, A dipindahkan ke jabatan lain dan digantikan dengan E. Dia cukup hairan melihat senior begitu tekun bekerja tanpa tergoda akan pisang di atas tangga. Dia cuba menaiki tangga, namun cepat-cepat ditarik oleh B, C dan D supaya tidak meneruskan hajatnya. Bulan demi bulan, tahun demi tahun akhirnya B, C & D semuanya dah dapat kenaikan pangkat ditukarkan ke tempat lain. Mereka diganti oleh F, G dan H. Bila H cuba untuk memanjat tangga ini, E,F dan G semuanya melarang kerana takut disembur oleh air amaran, padahal seekorpun dari mereka belum pernah merasa disembur oleh air berkenaan.

Suatu hari, seekor monyet bernama M dinaikkan pangkat dan ditempatkan di bilik tersebut. Bila melihat pisang saja, monyet ini bagaikan beruk ler…. Dia kata mengapakan kamu-kamu beruk semuanya tengok saja pada pisang ini?. Bukankah ia adalah rezeki kita?. Walaupun dinasihati oleh kawan-kawan yang lain, M tidak peduli, dia nak juga kerjakan pisang tersebut.

Agak-agaknya adakah M akan kena air pancut juga?. …… Boleh M cuba?.


No comments: