Labels

Wednesday, June 23, 2004

RESAM ORANG BERNIAGA




wau merah biru
kapalterbang melayang
mana tujuan

BAGI sesetengah orang, berniaga ini adalah sinonim sekali dengan menipu. Bagi yang lain pulak mungkin berniaga bagaikan tidak boleh dipisahkan dengan riba'. Apa tidaknya, modal hanya 10 sen, tetapi dijual barangan dengan harga tiga ringgit. Teringat masa saya di Jepun pada tahun 80-an. Bekalan penting orang Malaysia bila ke luar negara ialah mee Maggi dan Brahim. Bagi Pak Arab pulak, mereka hanya membawa US$ untuk mengembara. Pak-pak Arab ni cukup respek kepada orang Malaysia dalam bab makan-minum ni. Kami hanya makan menu vegetarian sahaja di shukudo, memandangkan pada masa tersebut menu halal masih belum disediakan lagi. Dipendekkan cerita, apabila mereka tahu yang kita orang ada bekalan ayam, daging lembu dan daging kambing halal dari Malaysia, iaitu Brahim, maka mereka ni sanggup membayar US$10 untuk satu pek Brahim (masa tu harga di Malaysia baru sekitar RM1.50 rasanya). Keuntungan ini adalah berpuluh kali ganda jika menjual kepada mereka. Namun setelah bermesyuarat, ada di antara kami yang mengeluarkan "fatwa", haram berniaga sedemikian, jangan ambil untung berlipat kali ganda. Akhirnya kami menolong pak-pak Arab tadi dengan mengimpot Brahim ke Jepun dengan sedikit caj sahaja.

Umum mengetahui bahawa perniagaan pengangkutan udara bagi sektor dalam negara mengalami kerugian dan tidak menguntungkan. Tambang penerbangan dalam negara adalah terlalu murah dan syarikat menanggung kerugian yang teruk. Namun keuntungan penerbangan luar negara yang mmebolehkan tambang sektor dalam negara tidak dinaikkan terlalu tinggi. Itu kata mereka, kita manalah tahu sebab kita tidak pernah ada pengetahuan berniaga pengangkutan udara. Pendek kata, perniagaan ini adalah rugi, rugi dan rugi. Ini adalah strategi orang berniaga.... Logiknya, apabila ada syarikat penerbangan yang memberi harga murah bagi sektor dalam negeri, maka syarikat penerbangan yang kerugian ini sepatutnya gembira kerana secara langsung kerugian mereka telah dipindahkan kepada syarikat lain. Namun, mereka juga ingin adakan tambang murah. Adakah ini supaya menambahkan lagi 'kerugian' mereka?.

Tembelang terbongkar apabila kerajaan bercadang untuk memisahkan perniagaan penerbangan dalam dan luar negeri. Berikan sektor dalam negeri kepada syarikat lain dan dia tumpukan kepada sektor luar negeri sahaja. Ah.... rugilah kami jika begini. Sebenarnya sektor dalam negeri banyak menyumbang kepada keuntungan kami. JAngan tengok kepada tambang penumpang sahaja. Sektor dalam negeri lebih luas dari itu. Ia meliputi hotel, kereta sewa, limosin, catering dan banyak lagi. Tentu kami rugi jika syarikat lain ambil alih sektor dalam negeri. Eleh.... dulu kata rugi. Ini kerajaan nak tolong supaya kamu tak rugipun dikatakan rugi lagi. Macamana berniaga begini?.

Rasmi orang berniaga .... bila cukai naik, mengeluh wah kami dah rugi RM30 juta kerana struktur cukai baru. Dalam keadaan biasa tidak pula kata kami ada untung RM30 ribu, malahan tetap kata, berniaga banyak rugilah.....

No comments: