Labels

Tuesday, March 23, 2004

UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI

BAGI penjawat awam dalam perkhidmatan gunasama (contohnya PTD dan PSM), mereka agak bertuah rasanya sebab boleh bekerja di mana sahaja kementerian, jabatan, agensi, negeri, daerah dan sebagainya. Keistimewaan ini jarang diperolehi oleh penjawat awam dalam perkhidmatan tertutup. Namun pada kebiasaannya, peluang memilih tempat tidak diberikan semasa lantikan pertama. Setelah beberapa tahun berkhidmat atau bagi yang pulang dari menyambung pelajaran, biasanya bolehlah memilih ke mana mereka ingin berkhidmat bergantung kepada kriteria tertentu.

Umum berpendapat bahawa bertugas ke kementerian adalah suatu kelebihan berbanding dengan di jabatan. Ada pula yang beranggapan bekerja di negeri adalah lebih glamor berbanding dengan di Pusat. Ia berbeza dari seorang ke seorang. Namun tidak semua orang layak untuk bekerja di tempat yang menjadi idaman mereka. Kelayakan ini perlulah dilihat kepada baju apa yang mereka pakai....

Semasa berada dalam pool setelah pulang dari cuti belajar dulu, mba ada mendengar macam-macam cerita pengenai proses penempatan rakan-rakan. Ada yang memohon untuk ke agensi pusat kerana dia suka buat kertas kerja atau polisi. Namun tidak berjaya kerana alasannya agensi-agensi pusat tersebut telah menetapkan kriteria tertentu atau dengan kata lain sudah ada orang tertentu yang diperlukan. Ia itu bergantung kepada baju apa yang dia pakai.

Ada rakan yang minat sangat untuk mengajar dan memohon untuk ke institusi pengajian. Beliau juga tidak berjaya kerana tidak cukup kriteria yang diperlukan. Dikhabarkan akhirnya beliau melepaskan jawatan dan berkhidmat dengan universiti.

Apakah baju yang diperlukan?. Di antaranya ialah ketampanan, kejelitaan, keceriaan. Pendik kata sedap mata memandang. Selain dari itu "adakah anda boleh karaoke"?. "Dalam sukan golf, berapa handicape anda"?.

Selain dari itu, banyak lagi kriteria lain, oleh itu ukurlah baju di badan sendiri. :)
(jangan jaga tepi kain orang) :(



No comments: