Labels

Saturday, March 27, 2004

MENJAYAKAN HOMESTAY

HUJUNG minggu ini agak sibuk. Selepas waktu pejabat hari Jumaat, memulakan sesi dengan menghadiri cocktail di Impiana Hotel. Ia diikuti dengan menghantar 27 pelajar Kolej Tuanku Jaafar ke KLIA untuk program homestay di Nagoya. Tengahari Sabtu pula menguruskan pengagihan anak angkat dari Jepun untuk program homestay mereka di hotel Corus.

Program ke Nagoya sudah menunjukkan tanda-tanda kelam kabut semenjak di KLIA nanti. Ia berlaku apabila agen pelancongan dan pihak sekolah tidak sekata dalam soal sesi taklimat yang akan diadakan oleh pihak kami (JICA Alumni) . Akhirnya kami pulang setelah sesi taklimat dikatakan akan diadakan dalam balai berlepas setelah mereka check-in, Semoga Farah & Firdaus boleh mengatasi segala masalah yang timbul jika ada. Juga menceritakan apa yang berlaku di Nagoya nanti. Sepatutnya soal taklimat ini dibereskan sejak lama dulu, namun apa yang patut berlaku telahpun berlaku.

Sesi penyerahan anak angkat di hotel Corus menemukan dengan dua orang GEJU, iaitu ZAR dan ADDEEN (mereka mengambil seorang anak angkat dan seorang adik angkat). Suasana juga tidak terurus apabila budak-budak Jepun ini tidak diberi makan tengahari terlebih dahulu, walaupun telah dimaklumkan kedatangan keluarga angkat ialah dari jam 12 - 2 pm. Seorang-demi seorang datang dan kami terpaksa melepaskan mereka pergi tanpa sebarang taklimat kerana keadaan yang tidak mengizinkan. Sebenarnya pihak JICA Alumni telah berkali-kali memohon supaya Sabtu minggu pertama atau ketiga sahaja yang sesuai, namun pihak Tokyo masih juga gagal menghitung ini adalah Sabtu keberapa. Sebagai penganjur, rasanya program ini masih lemah dan masih banyak yang boleh diperbaiki (walaupun lebih baik dari tahun lepas). Semoga Zar dan AdDeen akan menceritakannya dalam blog mereka bagi pihak keluarga mereka pula.

Gambar ZAR dengan anak angkatnya (Tomoko Nakamura) yang cute. Sayang terlupa nak ambil foto AdDeen dengan adik angkatnya (Eri Takeda).

No comments: