Labels

Tuesday, March 09, 2004

SEBELUM TERLAMBAT

ADA lima perkara sebelum datangnya lima perkara merupakan moto hiasan kebanyakan daripada kita. Biasanya tulisan ini dijadikan hiasan dinding. Iaitu (tidak mengikut susunan)
1. Kaya sebelum miskin
2. sihat sebelum sakit
3. muda sebelum tua
4. lapang sebelum sibuk
5. hidup sebelum mati.

Teringat kepada lima perkara tersebut kerana terdapat beberapa perkara di antaranya telahpun berlalu. Harapannya ialah untuk mengejar yang masih belum berlalu, yang masih belum terlambat. Berbalik kepada saham (tak) amanah dalam entri yang terdahulu, mba tidaklah kesal sangat membelinya, sebab bukanlah banyak sangat. Namun ada orang kita yang melabur puluh-puluh ribu, ada yang ratus-ratus ribu dalam saham seumpama itu, apa akan jadi?. Mudah-mudahan mereka akan tetap cool. mba adalah segelintir daripada orang Melayu yang tidak memiliki ASN atau ASB. Ini ialah kerana mba dengar, yakin dan percaya bahawa saham-saham tersebut tidak diurus mengikut syariah dan melabur dalam industri yang bertentangan dengan syariah. Jadi, walaupun untungnya adalah berlipat kali ganda, mba rasa tak mengapalah. Kalau betul ianya tidak halal maka mba untung di akhirat. Jika ianya memang halal, mba hanya rugi di dunia. Begitulah sifir kira-kiranya. Walau bagaimanapun, mengikut survey yang dibuat oleh PNB di kalangan orang Melayu yang tidak melabur ini didapati faktor halal-haram bukanlah menjadi penyebab utama. Sebab utama mengikut survey tersebut ialah tidak cakna atau maknga sahaja.

Begitu juga dengan insuran. mba tak ambil apa-apa insuran (nyawa) kerana yakin dengan fatwa dulu-dulu yang mengatakan insuran nyawa itu adalah haram. Sememangnya dulu-dulu tiada insuran Islam macam Takaful dan sebagainya. Lagipun insuran sekarang sudah banyak pakejnya. Apabila anak dah nak masuk institusi pengajian tinggi ni, barulah berasa lega sedikit sebab sempat juga beli insuran pendidikan Takaful beberapa tahun yang dulu. Jika tidak, alamak parah jugak tu. Kalau orang kampung dulu-dulu, anak dapat belajar kat kolej atau U, mereka adalah juga lembu/kerbau untuk dijual. Jika tidakpun tanah bendang untuk digadai. Bagi yang tinggal di bandar?. Apa yang ada jika tidak beringat dari awal?.

Mengenai insuran kesihatan pulak (yang halal), eloklah diambil semenjak muda lagi. Kalau boleh pada bulan pertama kerja lagi. Selain dari perlindungan kesihatan, ia juga adalah merupakan satu tabungan untuk masa depan. Macam mba ni, insuran dah tak mahu insured. [ingat masa sihat sebelum sakit].

No comments: