Labels

Thursday, March 04, 2004

Projek SATU RUMAH SATU PC

[SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL]

Projek Satu Rumah Satu PC telah lama dilaksanakan oleh Kerajaan. Namun rasanya ia masih jauh lagi dari sasarannya. Pelbagai insiatif dan insentif diberi mengenai projek ini. Misalnya pengurangan cukai pendapatan bagi setiap 5 tahun sekali. Kakitangan kerajaan pula dapat pinjaman beli komputer sekali dalam setiap lima tahun.

Kerajaan juga dibantu oleh pihak swasta dan NGO untuk mewujudkan komputer berciri sistem terbuka (open system). Pelbagai jenama Komputer Nasional boleh kita dapati di pasaran. Di antaranya ialah MIMOS PC, Suria PC, Matahari dan sebagainya. Hinggakan pembuat kereta seperti DRB-HICOM juga mengeluarkan Komputer Nasional yang berasaskan perisian Linux. Namun rasanya kempen-kempen begitu, jenama-jenama begitu masih belum lagi menyemarakkan pemilikan PC di semua rumah. Maka ada pemaju perumahan pula yang memberi PC percuma bagi setiap rumah yang dibeli (biasanya beri TV percuma). Di pejabat pula, beberapa PC antarabangsa telah mendapat pengiktirafan sebagai PC Buatan Malaysia, misalnya IBM PC yang dibuat di Pulau Pinang. Lucu??

Berita terkini, pada hari ini ialah satu lagi inisiatif yang dilakukan oleh Microsoft dan PIKOM. Sebuah PC dengan perisian Windows XP Home Bahasa Malaysia dan Works Suit 2004 International English serta International English MS Works 7.0 akan dijual dengan harga RM1147 sebuah.

Nampak gayanya .... barang murah hanya boleh dijual oleh company besar yang kaya sahaja. Lihat sahajalah berepa kos MS XP Home (Bahasa Malaysia lagi...) berbanding dengan Linux yang percuma, namun masih tidak boleh dijual dengan harga murah. Mesti ada harga tersembunyi di mana-mana ni ....



No comments: